Sanskrit Commentaries

জাবালেস্তু বচ: শ্রুত্বা রাম: সত্যাত্মনাং বর: ৷

উবাচ পরযা ভক্ত্যা স্ববুদ্ধ্যা চাবিপন্নযা ৷৷ 2.109.1 ৷৷

অথ জাবালিমতনিরাসপূর্বকং বৈদিকমতস্থাপনং নবোত্তরশততমে সর্গে--জাবালেরিত্যাদিনা ৷ সত্যাত্মনাং সত্যবুদ্ধীনাং ভক্ত্যা বৈদিকধর্মশ্রদ্ধযা ৷ অবিপন্নযা জাবালিবচনৈ: সাংদৃষ্টিকৈরপ্যচলিতযা ৷৷ 2.109.1 ৷৷



ভবান্ মে প্রিযকামার্থং বচনং যদিহোক্তবান্ ৷

অকার্য্যং কার্য্যসঙ্কাশমপথ্যং পথ্যসম্মিতম্ ৷৷ 2.109.2 ৷৷

ভবানিতি ৷ প্রিযকামার্থং প্রিযবিষযেচ্ছাসিদ্ধ্যর্থং যদ্বচনমুক্তবান্ তত্ কার্য্যসঙ্কাশং কার্যবত্প্রতীযমানম্ ৷ অকার্য্যং পথ্যসম্মিতং পথ্যবদবভাসমানম্ ৷ অপথ্যম্, দু:খোদর্কমিতি যাবত্ ৷ এবং বচনং দূষিতম্ ৷৷ 2.109.2 ৷৷



নির্মর্যাদস্তু পুরুষ: পাপাচারসমন্বিত: ৷

মানং ন লভতে সত্সু ভিন্নচারিত্রদর্শন: ৷৷ 2.109.3 ৷৷

অথ বক্তারং দূষযতি--নির্মর্যাদ ইত্যাদিনা ৷ নির্মর্যাদ: মর্য্যাদারহিত: ৷ অত এব পাপাচারসমন্তি: ৷ তত্র হেতু: ভিন্নচারিত্রদর্শন ইতি ৷ দর্শনং মতং বেদবিহিতাত্ ভিন্নাচারপ্রতিপাদকমতপ্রবর্ত্তক ইত্যর্থ: ৷ এবম্ভূত: পুরুষ: সত্সু মানং পূজাং ন লভতে প্রত্যুত নিন্দামেব লভত ইত্যর্থ: ৷৷ 2.109.3 ৷৷



কুলীনমকুলীনং বা বীরং পুরুষমানিনম্ ৷

চারিত্রমেব ব্যাখ্যাতি শুচিং বা যদি বা শুচিম্ ৷৷ 2.109.4 ৷৷

পাপাচারত্বে কিং প্রমাণমিত্যাশঙ্ক্য তদুক্তিরেব প্রমাণমিত্যাহ--কুলীনমিত্যাদিনা ৷ পুরুষমানিনম্ অতিধীরমিত্যর্থ: ৷ চারিত্রম্ উক্তরূপাচার: ৷৷ 2.109.4 ৷৷



অনার্যস্ত্বার্যসঙ্কাশ: শৌচাদ্ধীনস্তথা শুচি: ৷

লক্ষণ্যবদলক্ষণ্যো দু:শীল: শীলবানিব ৷৷ 2.109.5 ৷৷

অধর্মং ধর্মবেষেণ যদীমং লোকসঙ্করম্ ৷

অভিপত্স্যে শুভং হিত্বা ক্রিযাবিধিবিবর্জিতম্ ৷৷ 2.109.6 ৷৷

কশ্চেতযান: পুরুষ: কার্যাকার্যবিচক্ষণ: ৷

বহুমংস্যতি মাং লোকে দুর্বৃত্তং লোকদূষণম্ ৷৷ 2.109.7 ৷৷

এতাদৃশপুরুষোপদেশশ্রবণে স্বস্যানর্থং দর্শযতি শ্লোকত্রযেণ--অনার্য ইত্যাদিনা ৷ অনার্য এব সন্নার্যসঙ্কাশ: ৷ শৌচাদ্ধীন এব সন্ শুচিরিব ৷ লক্ষণ্যবত্ শিষ্টলক্ষণযুক্ততুল্য এব সন্ অলক্ষণ্য: লক্ষণহীন: ৷

শীলবানিব সন্ দু:শীল: ৷ অহং শুভং হিত্বা শুভসাধনং বৈদিকধর্মং হিত্বা ৷ লোকসঙ্করং লোকসঙ্করকারকম্ ৷ ক্রিযাবিধিবিবর্জিতং বৈদিকক্রিযযা বেদবিধিনা চ বর্জিতম্ ৷ ইমং ত্বদুক্তমধর্মং ধর্মবেষেণ ধর্মত্বেনাভিপত্স্যে স্বীকরিষ্যামি যদি দুর্বৃত্তং মাং চেতযান: জ্ঞানবান্ ক: পুরুষ: লোকে বহুমংস্যতি ন কোপীত্যর্থ: ৷৷ 2.109.5-7 ৷৷



কস্য ধাস্যাম্যহং বৃত্তং কেন বা স্বর্গমাপ্নুযাম্ ৷

অনযা বর্ত্তমানো হি বৃত্ত্যা হীনপ্রতিজ্ঞযা ৷৷ 2.109.8 ৷৷

ন কেবলং বহুমানহানি: পরলোকহানিশ্চেত্যাহ--কস্যেত্যাদিনা ৷ অহং হীনপ্রতিজ্ঞযা বনবাসপ্রতিজ্ঞারহিতযা অনযা বৃত্ত্যা পরোক্ষং পৃষ্ঠত: কুর্বিতি ত্বদুক্তযা বৃত্ত্যা বর্তমান: সন্, বৃত্তং ত্বদুক্তাচরণম্ ৷ কস্য ধাস্যামি আধাস্যামি, উপদেক্ষ্যামীত্যর্থ: ৷ দাস্যামীতি পাঠান্তরম্ ৷ কেন বা সাধনেন স্বর্গমাপ্নুযামিতি যোজনা ৷৷ 2.109.8 ৷৷



কামবৃত্তস্ত্বযং লোক: কৃত্স্ন: সমুপবর্ত্ততে ৷

যদ্বৃত্তা: সন্তি রাজানস্তদ্বৃত্তা: সন্তি হি প্রজা: ৷৷ 2.109.9 ৷৷

ত্বদুক্তাচরণে সর্বলোকস্যাপি পরলোকহানি: স্যাদিত্যাহ--কামবৃত্ত ইত্যাদিনা ৷৷ 2.109.9 ৷৷



সত্যমেবানৃশংসঞ্চ রাজবৃত্তং সনাতনম্ ৷

তস্মাত্সত্যাত্মকং রাজ্যং সত্যে লোক: প্রতিষ্ঠিত: ৷৷ 2.109.10 ৷৷

সত্যপ্রশংসাপূর্বকং সত্যনিষ্ঠাং দর্শযন্ সত্যপরত্বরূপস্বমতং স্থাপযতি--সত্যমেবেত্যাদিনা ৷ অনৃশংসং ভূতানুকম্পাপ্রধানং সনাতনং চ রাজবৃত্তং সত্যমেব সত্যরূপমেব ৷ তস্মাদ্রাজবৃত্তস্য সত্যরূপত্বাত্ ৷ রাজ্যং রাজ্যস্থজনজাতং সত্যাত্মকং সত্যরূপম্, সত্যপ্রধানমিতি যাবত্ ৷ লোক ইতি জাত্যেকবচনম্ ৷৷ 2.109.10 ৷৷



ঋষযশ্চৈব দেবাশ্চ সত্যমেব হি মেনিরে ৷

সত্যবাদী হি লোকে স্মিন্ পরমং গচ্ছতি ক্ষযম্ ৷৷ 2.109.11 ৷৷

ঋষয ইতি ৷ মেনিরে উত্কৃষ্টমিতি শেষ: ৷ পরমং ক্ষযং পরমং ধাম "ধিষ্ণ্যং ধাম নিকেতনং চ সদনং বস্ত্যং চ বাস্তু ক্ষয:" ইতি বৈজযন্তী ৷৷ 2.109.11 ৷৷



উদ্বিজন্তে যথা সর্প্পান্নরাদনৃতবাদিন: ৷

ধর্ম: সত্যং পরো লোকে মূলং স্বর্গস্য চোচ্যতে ৷৷ 2.109.12 ৷৷

উদ্বিজন্ত ইতি ৷ উদ্বিজন্তে জনা ইতি শেষ: ৷৷ 2.109.12 ৷৷



সত্যমেবেশ্বরো লোকে সত্যং পদ্মা শ্রিতা সদা ৷

সত্যমূলানি সর্বাণি সত্যান্নাস্তি পরং পদম্ ৷৷ 2.109.13 ৷৷

সত্যমিতি ৷ ঈশ্বর: নিযন্তা, ব্যবস্থাপক ইতি যাবত্ ৷৷ 2.109.13 ৷৷



দত্তমিষ্টং হুতং চৈব তপ্তানি চ তপাংসি চ ৷

বেদা: সত্যপ্রতিষ্ঠানাস্তস্মাত্ সত্যপরো ভবেত্ ৷৷ 2.109.14 ৷৷

দত্তমিতি ৷ সত্যপ্রতিষ্ঠানা: সত্যাধারা: সত্যপ্রতিষ্ঠানানীতি বিপরিণম্য পূর্বার্দ্ধেন যোজ্যম্ ৷৷ 2.109.14 ৷৷



এক: পালযতে লোকমেক: পালযতে কুলম্ ৷

মজ্জত্যেকো হি নিরয এক: স্বর্গে মহীযতে ৷৷ 2.109.15 ৷৷

প্রস্তুতসত্যনিষ্ণাতস্য ঐহিকামুষ্মিকফলং তদ্রহিতস্য নিরযপ্রাপ্তিং চ দর্শযতি--এক ইত্যাদিনা ৷৷ 2.109.15 ৷৷



সো হং পিতুর্নিযোগন্তু কিমর্থং নানুপালযে ৷

সত্যপ্রতিশ্রব: সত্যং সত্যেন সমযীকৃত: ৷৷ 2.109.16 ৷৷

স ইত্যাদি ৷ সত্যপ্রতিশ্রব: সত্যসন্ধ: ৷৷ 2.109.16 ৷৷



নৈব লোভান্ন মোহাদ্বা ন হ্যজ্ঞানাত্তমোন্বিত: ৷

সেতুং সত্যস্য ভেত্স্যামি গুরো: সত্যপ্রতিশ্রব: ৷৷ 2.109.17 ৷৷

নৈবেতি ৷ লোভাত্ রাজ্যলোভাত্ ৷ মোহাত্ বিপ্রলম্ভবাক্যজনিতচিত্তবিভ্রমাত্ ৷ অজ্ঞানাত্ তমোন্বিত: তমোগুণযুক্ত: সত্যস্য "করিষ্যামি তব প্রীতিং সুকৃতেনাপি তে শপে" ইত্যস্য সত্যবচনস্য ৷ সেতুং মর্য্যাদাম্ ৷৷ 2.109.17 ৷৷



অসত্যসন্ধস্য সতশ্চলস্যাস্থিরচেতস: ৷

নৈব দেবা ন পিতর: প্রতীচ্ছন্তীতি ন: শ্রুতম্ ৷৷ 2.109.18 ৷৷

অসত্যসন্ধস্যেতি ৷ চলস্য চলস্বভাবস্য ৷ প্রতীচ্ছন্তি হব্যকব্যাদিকমিতি শেষ: ৷ ন: অস্মাভি: শ্রুতম্ ৷৷ 2.109.18 ৷৷



প্রত্যগাত্মমিমং ধর্মং সত্যং পশ্যাম্যহং স্বযম্ ৷

ভার: সত্পুরুষাচীর্ণস্তদর্থমভিমন্যতে ৷৷ 2.109.19 ৷৷

প্রত্যগাত্মমিতি ৷ অহং সত্যং সত্যরূপমিমং ধর্মং প্রত্যগাত্মং স্বযং পশ্যামি আত্মানং প্রত্যবিনাভূতত্বেন প্রবৃত্তং পশ্যামীত্যর্থ: ৷ সত্পুরুষাচীর্ণ: সত্পুরুষৈরাচরিত:, সম্পাদিত ইতি যাবত্ ৷ ভার: জটাবল্কলাদিভার: ৷ তদর্থং সত্যরূপধর্মার্থম্ ৷ অভিমন্যতে অভিমতো ভবতি ৷৷ 2.109.19 ৷৷



ক্ষাত্ত্রং ধর্মমহং ত্যক্ষ্যে হ্যধর্মং ধর্মসংহিতম্ ৷

ক্ষুদ্রৈর্নৃশংসৈর্লুব্ধৈশ্চ সেবিতং পাপকর্মভি: ৷৷ 2.109.20 ৷৷

কাযেন কুরুতে পাপং মনসা সম্প্রধার্য চ ৷

অনৃতং জিহ্বযা চাহ ত্রিবিধং কর্ম পাতকম্ ৷৷ 2.109.21 ৷৷

পূর্বৈরাচরিতং সত্যং পরিত্যজ্য ত্বদুক্তরীত্যা রাজ্যং নাঙ্গীকরিষ্যামীত্যাহ--ক্ষাত্ত্রমিত্যাদিনা ৷ অধর্মম্ অধর্মপ্রচুরম্ ৷ ধর্মসংহিতং ধর্মলেশসহিতম্, অধর্মপ্রচুরধর্মলেশযুক্তক্ষত্ত্রিযধর্মমহং ত্যক্ষ্য ইত্যর্থ: ৷৷ 2.109.20-21 ৷৷



ভূমি: কীর্ত্তির্যশো লক্ষ্মী: পুরুষং প্রার্থযন্তি হি ৷

স্বর্গস্থং চানুপশ্যন্তি সত্যমেব ভজেত তত্ ৷৷ 2.109.22 ৷৷

ভূমিরিতি ৷ কীর্তি: বিতরণজনিতা প্রথা ৷ যশ: পৌরুষনিবন্ধনম্ ৷ পুরুষং করণত্রযেণ সত্যনিষ্ণাতম্ অনুপশ্যন্তি অনুসৃত্য পশ্যন্তি, অনুবধ্নন্তীতি যাবত্ ৷৷ 2.109.22 ৷৷



শ্রেষ্ঠং হ্যনার্যমেব স্যাদ্যদ্ভবানবধার্য্য মাম্ ৷

আহ যুক্তিকরৈর্বাক্যৈরিদং ভদ্রং কুরুষ্ব হ ৷৷ 2.109.23 ৷৷

শ্রেষ্ঠমিতি ৷ শ্রেষ্ঠমিত্যবধার্য্য নিশ্চিত্য ৷ ইদং ভদ্রং কুরুষ্বেতি ভবান্ যুক্তিকরৈর্বাক্যৈ: যদাহ তদনার্য্যমেব স্যাত্ ৷৷ 2.109.23 ৷৷



কথং হ্যহং প্রতিজ্ঞায বনবাসমিমং গুরৌ ৷

ভরতস্য করিষ্যামি বচো হিত্বা গুরোর্বচ: ৷৷ 2.109.24 ৷৷

'প্রত্যক্ষং যত্তদাতিষ্ঠ পরোক্ষং পৃষ্ঠত: কুরু' ইত্যন্তস্য জাবালিবাক্যজাতস্যোত্তরমভিধায 'রাজ্যং ত্বং প্রতিগৃহ্ণীষ্ব ভরতেন প্রসাদিত:' ইত্যস্যাপ্যুত্তরমাহ--কথমিত্যাদিনা ৷৷ 2.109.24 ৷৷



স্থিরা মযা প্রতিজ্ঞাতা প্রতিজ্ঞা গুরুসন্নিধৌ ৷

প্রহৃষ্যমাণা সা দেবী কৈকেযী চাভবত্তদা ৷৷ 2.109.25 ৷৷

স্থিরেতি ৷ প্রতিজ্ঞা, প্রতিজ্ঞাতা কৃতেত্যর্থ: ৷৷ 2.109.25 ৷৷



বনবাসং বসন্নেবং শুচির্নিযতভোজন: ৷

মূলৈ: পুষ্পৈ: ফলৈ: পুণ্যৈ: পিতৃ়ন্ দেবাংশ্চ তর্পযন্ ৷৷ 2.109.26 ৷৷

সন্তুষ্টপঞ্চবর্গো হং লোকযাত্রাং প্রবর্ত্তযে ৷

অকুহ: শ্রদ্দধানস্সন্ কার্য্যাকার্য্যবিচক্ষণ: ৷৷ 2.109.27 ৷৷

বনবাসমিত্যাদিশ্লোকদ্বযমেকং বাক্যম্ ৷ বনবাসং বসন্ কুর্বন্নিত্যর্থ: ৷ নিযতভোজন: নিযতবন্যাহার: ৷ সন্তুষ্টপঞ্চবর্গ: পরিতুষ্টপঞ্চেন্দ্রিযবর্গ: ৷ লোকযাত্রাং পিতৃবচনপরিপালনরূপলোকবর্ত্তনম্ ৷ "গমনে বর্তনে যাত্রা" ইতি বৈজযন্তী ৷ অকুহ: অকৃত্রিম: ৷৷ 2.109.26-27 ৷৷



কর্মভূমিমিমাং প্রাপ্য কর্ত্তব্যং কর্ম যচ্ছুভম্ ৷

অগ্নির্বাযুশ্চ সোমশ্চ কর্মণাং ফলভাগিন: ৷৷ 2.109.28 ৷৷

অষ্টকোদাহরণেন বৈদিককর্মণাং নিষ্ফলত্বং যদুক্তং তত্র পরিহারমাহ--কর্মভূমিমিত্যাদিনা ৷ যত্ শুভং কর্ম তত্ কর্ত্তব্যম্, জনৈরিতি শেষ: ৷ তত্র ফলবদনুষ্ঠানং দর্শযতি অগ্নিরিত্যাদি ৷ কর্মণাং কর্মভূমিকৃতস্বস্বকর্মণাম্ ৷ ফলভাগিন: অগ্নিত্বাদিফলং প্রাপ্তবন্ত: ৷৷ 2.109.28 ৷৷

শতং ক্রতূনামাহৃত্য দেবরাট্ ত্রিদিবঙ্গত: ৷

তপাংস্যুগ্রাণি চাস্থায দিবং যাতা মহর্ষয: ৷৷ 2.109.29 ৷৷

ক্রতূনাং শতম্ আহৃত্য কৃত্বেত্যর্থ: ৷ প্রবাসিনং প্রতি শ্রাদ্ধকরণবিধেরভাবাত্ বিহিতস্থলে কুত্রাপি ন ব্যভিচার ইতি ভাব: ৷৷ 2.109.29 ৷৷



অমৃষ্যমাণ: পুনরুগ্রতেজা নিশম্য তন্নাস্তিকবাক্যহেতুম্ ৷

অথাব্রবীত্তং নৃপতেস্তনূজো বিগর্হমাণো বচনানি তস্য ৷৷ 2.109.30 ৷৷

সত্যং চ ধর্মং চ পরাক্রমং চ ভূতানুকম্পাং প্রিযবাদিতাঞ্চ ৷

দ্বিজাতিদেবাতিথিপূজনং চ পন্থানমাহুস্ত্রিদিবস্য সন্ত: ৷৷ 2.109.31 ৷৷

অমৃষ্যমাণ ইতি ৷ নাস্তিকবাক্যহেতুং 'যদি ভুক্তমিহান্যেন দেহমন্যস্য গচ্ছতি ৷ দদ্যাত্প্রবসত: শ্রাদ্ধং ন তত্পথ্যশনং ভবেত্ ৷৷' ইত্যাদি নাস্তিকবাক্যরূপতর্কং বিগর্হমাণ: মনসি বিগর্হমাণ: ৷৷ 2.109.30-31 ৷৷



তেনৈবমাজ্ঞায যথাবদর্থমেকোদযং সম্প্রতিপদ্য বিপ্রা: ৷

ধর্মং চরন্ত: সকলং যথাবত্ কাংক্ষন্তি লোকাগমমপ্রমত্তা: ৷৷ 2.109.32 ৷৷

তেনেতি ৷ তেন হেতুনা ৷ বিপ্রা: এবমর্থং যথাবত্ আজ্ঞায জ্ঞাত্বা ৷ একোদযং সম্প্রতিপদ্য ঐককণ্ঠ্যং প্রাপ্য সকলং ধর্মং স্বস্ববর্ণাশ্রমোচিতধর্মম্ ৷ অপ্রমত্তা: সাবধানা: যথাবচ্চরন্ত: অনুতিষ্ঠন্ত: লোকাগমং স্বর্গাদিলোকপ্রাপ্তিং কাঙ্ক্ষন্তীতি ৷৷ 2.109.32 ৷৷



নিন্দাম্যহং কর্ম পিতু: কৃতং তদ্যস্ত্বামগৃহ্ণাদ্বিষমস্থবুদ্ধিম্ ৷

বুদ্ধ্যানযৈবংবিধযা চরন্তং সুনাস্তিকং ধর্মপথাদপেতম্ ৷৷ 2.109.33 ৷৷

নিন্দামীতি ৷ বিষমস্থবুদ্ধিম্ অবৈদিকমার্গনিষ্ণাতবুদ্ধিম্ ৷ অনযা বুদ্ধ্যা চরন্তং চার্বাকমতানুসারিণীং বুদ্ধিং পরান্ প্রত্যুপদিশ্যাচরন্তমিত্যর্থ: ৷ সুনাস্তিকং পরলোকো নাস্তীতি বুদ্ধিযুক্তম্ ৷ সুশব্দেন বৈদিকবত্ স্থিত্বা চার্বাকমতপ্রবর্ত্তক ইত্যুচ্যতে ৷ নিন্দামি বৈদিককর্মভ্যো বহিষ্করোমি ৷৷ 2.109.33 ৷৷



যথা হি চোর: স তথা হি বুদ্ধস্তথাগতং নাস্তিকমত্র বিদ্ধি ৷

তস্মাদ্ধি য: শঙ্ক্যতম: প্রজানাং ন নাস্তিকেনাভিমুখো বুধ: স্যাত্ ৷৷ 2.109.34 ৷৷

প্রত্যক্ষৈকপ্রমাণবাদী যদি কশ্চিদ্রাজ্যে স্যাত্ সোপি বহিষ্করণীয ইত্যাহ--যথেত্যাদিনা ৷ চোরো যথা নিরাকরণীয: স: বেদবাহ্যত্বেন প্রসিদ্ধোপি ৷ তথাহি তথৈব ৷ অত্র অস্মিন্ লোকে ৷ নাস্তিকং চার্বাকং তথাগতং বুদ্ধতুল্যং বিদ্ধি তস্মাদ্য: প্রজানাং শঙ্ক্যতম: অবৈদিকত্বেন শঙ্কনীয: ৷ তেন নাস্তিকেন বুধো ভিমুখো ন স্যাত্ ৷৷ 2.109.34 ৷৷



ত্বত্তো জনা: পূর্বতরে বরাশ্চ শুভানি কর্মাণি বহূনি চক্রু: ৷

জিত্বা সদেমং চ পরঞ্চ লোকং তস্মাদ্দ্বিজা: স্বস্তি হুতং কৃতং চ ৷৷ 2.109.35 ৷৷

ধর্মে রতা: সত্পুরুষৈ: সমেতাস্তেজস্বিনো দানগুণপ্রধানা: ৷

অহিংসকা বীতমলাশ্চ লোকে ভবন্তি পূজ্যা মুনয: প্রধানা: ৷৷ 2.109.36 ৷৷

ঐহিকামুষ্মিকফলসাধনে ধর্মশিষ্টাচারং প্রমাণযতি -ত্বত্ত ইত্যাদিনা ৷ ত্বত্ত: পূর্বতরে পুরাতনাশ্চ বরাশ্চ জ্ঞানত: শ্রেষ্ঠাশ্চ জনা: বহূনি শুভানি কর্মাণি চক্রু: ৷ তে ইমং পরং চ লোকং জিত্বা সদা বর্ত্তন্ত ইতি শেষ: ৷

সদাবর্তমানত্বং চ গ্রহনক্ষত্রাদিরূপেণ দৃশ্যমানত্বাত্ ৷ "সুকৃতাং বা এতানি জ্যোতিংষি যন্নক্ষত্রাণি" ইতি শ্রুতে: ৷ তস্মাত্ কর্মানুষ্ঠানস্যৈহিকামুষ্মিকসকলফলসাধনত্বাত্ ৷ দ্বিজা: স্বস্তি মঙ্গলাত্মকং কর্ম হুতং যজ্ঞাদিকৃতং চ তপোদানাদিকং চ কুর্বন্তীতি শেষ: ৷ এবং প্রত্যক্ষমেব ন প্রমাণং তদতিরিক্তানাং বেদানামপি প্রমাণত্বাত্ ৷ তত্ত্বং চ তেষাং মহাজনপরিগ্রহাত্ ৷ স চাপৌরুষেযত্বেন তচ্চাবিচ্ছিন্নসম্প্রদাযত্বে পথিকাশনত্বাভাবস্তু অদর্শনাদবিহিতত্বাচ্চেত্যুক্তম্ ৷৷ 2.109.35-36 ৷৷



ইতি ব্রুবন্তং বচনং সরোষং রামং মহাত্মানমদীনসত্ত্বম্ ৷

উবাচ তথ্যং পুনরাস্তিকং চ সত্যং বচ: সানুনযং চ বিপ্র: ৷৷ 2.109.37 ৷৷

ইতীতি ৷ তথ্যং যথার্থম্ ৷ সত্যং সদ্ভ্যো হিতম্ ৷৷ 2.109.37 ৷৷



ন নাস্তিকানাং বচনং ব্রবীম্যহং ন চাস্তিকো হং ন চ নাস্তি কিঞ্চন ৷

সমীক্ষ্য কালং পুনরাস্তিকো ভবং ভবেয কালে পুনরেব নাস্তিক: ৷৷ 2.109.38 ৷৷

ধর্মসঙ্কটে প্রাপ্তে সর্বমতজ্ঞেন বিদুষা যত্কিঞ্চিন্মতমবলম্ব্যাপি তস্য পরিহরণীযত্বাত্ মহতো রাজ্যস্যানাযকত্বরূপসঙ্কটপরিহারায ত্বাং নিবর্ত্তযিতুং মযা নাস্তিকমতমুপন্যস্তম্, ন ত্বহং বস্তুতো নাস্তিক ইত্যাহ--নেত্যাদিনা ৷ কিঞ্চন পরলোকাদিকং নাস্তীতি ন, অস্ত্যেব ৷ সমীক্ষ্য কালং পুনরাস্তিকো ভবং যদা বাদিনান্যেন নাস্তিকমতমবলম্ব্যতে তং কালং সমীক্ষ্য অহং পুনরাস্তিকমতাবলম্ব্যভবম্ ৷ অন্যৈর্বাদিভির্নাস্তিকমতমবলম্ব্য কুতর্কোদ্ঘাটনে তদানীমহমেব ত্বদুক্তরীত্যা শতশস্তত্খণ্ডনমকার্ষমিত্যর্থ: ৷ তর্হীদনীং নাস্তিকমতং কুতো বলম্বিতবানসীত্যত্রাহ--ভবেয কালে পুনরেব নাস্তিক ইতি ৷ তাদৃশো হমেব পুন: কালে ধর্মসঙ্কটকালে নাস্তিকো ভবেয, ধর্মসঙ্কটকালপ্রযুক্তো যং মম নাস্তিকবাদ ইত্যর্থ: ৷ ভবেযেত্যনেন ইত:পরমপি কস্মিংশ্চিদ্ধর্মসঙ্কটকালে নাস্তিকমতমবলম্বনীযমেব নচ তাবতা বস্তুতো নাস্তিকত্বং মম ভবেদিতি ভাব: ৷৷ 2.109.38 ৷৷



স চাপি কালো যমুপাগত: শনৈর্যথা মযা নাস্তিকবাগুদীরিতা ৷

নিবর্ত্তনার্থং তব রাম কারণাত্ প্রসাদনার্থং তু মযৈতদীরিতম্ ৷৷ 2.109.39 ৷৷

তাদৃশধর্মসঙ্কটকাল এবাযমিত্যাহ--স চাপোতি ৷ এবমপি পরমবৈদিকস্য তব ন যুক্তমেতাদৃশং বচনমিত্যাশঙ্ক্যাহ--নিবর্ত্তনার্থমিত্যাদিনা ৷ নিবর্ত্তনার্থং তব নিবৃত্তিজ্ঞাপনার্থং তব বেদমার্গাদবিচাল্যত্বস্য লোকানাং প্রকটীকরণার্থমিত্যর্থ: ৷ কারণাত্ ভরতকারণাত্ ভরতমুখোল্লাসায তব প্রসাদনার্থং চেত্যর্থ: ৷৷ 2.109.39 ৷৷



ইত্যার্ষে শ্রীরামাযণে বাল্মীকীযে0 শ্রীমদযোধ্যাকাণ্ডে নবোত্তরশততম: সর্গ: ৷৷ 109 ৷৷

ইতি শ্রীগোবিন্দরাজবিরচিতে শ্রীরামাযণভূষণে পীতাম্বরাখ্যানে অযোধ্যাকাণ্ডব্যাখ্যানে নবোত্তরশততম: সর্গ: ৷৷ 109 ৷৷