Sloka & Translation

Audio

[On king Dasaratha's refusal to accede to his request, Viswamitra gets enraged.]

తచ్ఛ్రుత్వా వచనం తస్య స్నేహపర్యాకులాక్షరమ్.

సమన్యు: కౌశికో వాక్యం ప్రత్యువాచ మహీపతిమ్৷৷1.21.1৷৷


తస్య king Dasaratha's, స్నేహపర్యాకులాక్షరమ్ affection-filled confused letters, తత్ వచనమ్ those words, శ్రుత్వా having heard, కౌశిక: Visvamitra, సమన్యు: with anger, మహీపతిమ్ addressing the king, వాక్యమ్ words, ప్రత్యువాచ replied.

Out of affection towards his son, his (king Dasaratha's) plea to Viswamitra was full of contradiction. And on hearing the king, enraged Viswamitra replied:
పూర్వమర్థం ప్రతిశ్రుత్య ప్రతిజ్ఞాం హాతుమిచ్ఛసి.

రాఘవాణామయుక్తోయం కులస్యాస్య విపర్యయ:৷৷1.21.2৷৷


పూర్వమ్ formerly, అర్థమ్ object or thing, ప్రతిశ్రుత్య having promised, ప్రతిజ్ఞామ్ that promise, హాతుమ్ to break, ఇచ్ఛసి your are desirous, అయం విపర్యయ: in contrariety (breach of vow), రాఘవాణామ్ Raghu's, అస్య కులస్య in the race of, అయుక్త: improper.

యదీదం తే క్షమం రాజన్! గమిష్యామి యథాగతమ్.

మిథ్యాప్రతిజ్ఞ: కాకుత్స్థ! సుఖీభవ సబాన్ధవ:৷৷1.21.3৷৷


రాజన్ O! King, ఇదమ్ this act of yours, తే to you, క్షమం యది if appropriate, యథాగతమ్ from where I have come, గమిష్యామి I shall go, కాకుత్స్థ O!Scion of the race of Kakutstha, మిథ్యాప్రతిజ్ఞ: proving false to your promise, సబాన్ధవ: along with your relatives, సుఖీభవ be happy.

O king, if this act of yours is appropriate to you, I will go back (to the places) where from I came. O scion of the race of kakutstha, you have proved false to your promise. Live happily with your relatives".
తస్య రోషపరీతస్య విశ్వామిత్రస్య ధీమత:.

చచాల వసుధా కృత్స్నా వివేశ చ భయం సురాన్৷৷1.21.4৷৷


ధీమత: of the wise, తస్య విశ్వామిత్రస్య that Visvamitra's, రోషపరీతస్య seized of wrath, కృత్స్నా entire, వసుధా earth, చచాల had shaken, సురాన్ devatas, భయమ్ fear, వివేశ gripped.

At the sight of the wise sage Viswamitra seized of wrath, the entire earth shook and devatas were gripped in fear.
త్రస్తరూపం తు విజ్ఞాయ జగత్సర్వం మహానృషి:.

నృపతిం సువ్రతో ధీరో వసిష్ఠో వాక్యమబ్రవీత్৷৷1.21.5৷৷


సువ్రత: adherent of ascetic practices, ధీర: stead-fast in his duty, మహాన్ ఋషి: great Rishi, వసిష్ఠ: Vasishta, సర్వమ్ జగత్ entire world, త్రస్తరూపమ్ freightened form, విజ్ఞాయ knowing, నృపతిమ్ addressing the king, వాక్యమ్ these words, అబ్రవీత్ said:

Great Vasishta, an adherent of ascetic practices and steadfast (to duty), seeing that the entire world frightened addressed the king, saying:
ఇక్ష్వాకూణాం కులే జాతస్సాక్షాద్ధర్మ ఇవాపర:.

ధృతిమాన్ సువ్రత: శ్రీమాన్నధర్మం హాతుమర్హసి৷৷1.21.6৷৷


ఇక్ష్వాకూణాం కులే in the line of Ikshvaku, జాత: born, సాక్షాత్ truely, అపర: another, ధర్మ: ఇవ god of righteousness (personified), ధృతిమాన్ firm, సువ్రత: observing excellent vows, శ్రీమాన్ auspicious one, ధర్మమ్ virtuousness, హాతుమ్ to abandon, న అర్హసి you are not fit.

"Born in the line of Ikshvaku, you are a veritable the second god of righteousness, firm adherent of vows auspicious and virtuous. It is not right on your part to abandon your
promise.
త్రిషు లోకేషు విఖ్యాతో ధర్మాత్మా ఇతి రాఘవ.

స్వధర్మం ప్రతిపద్యస్వ నాధర్మం వోఢుమర్హసి৷৷1.21.7৷৷


రాఘవ O! Dasaratha, ధర్మాత్మా ఇతి as righteous-minded, త్రిషు లోకేషు in three worlds, విఖ్యాత:, reputed, స్వధర్మమ్ your own duty, ప్రతిపద్యస్వ observe, అధర్మమ్ unjust act, వోఢుమ్ to endure, న అర్హసి not worthy of you.

O Dasaratha! you are reputed in the three worlds as righteous-minded. Do your own
duty. Do not follow an unjust act which is unworthy of respect.
సంశ్రుత్యైవం కరిష్యామీత్యకుర్వాణస్య రాఘవ.

ఇష్టాపూర్తవధో భూయాత్తస్మాద్రామం విసర్జయ৷৷1.21.8৷৷


రాఘవ O! Dasaratha, ఏవం కరిష్యామి ఇతి I shall do so, సంశ్రుత్య having promised, అకుర్వాణస్య for one who does not fulfill, ఇష్టాపూర్తవధ: భూయాత్ destruction of merits earned through pious acts of sacrifice and other charitable acts, తస్మాత్ for that reason, రామమ్ Rama, విసర్జయ send him.

O Dasaratha, a promise made and not kept amounts to destruction of merits earned through previous pieties. Therefore send Rama (with him).
కృతాస్త్రమకృతాస్త్రం వా నైనం శక్ష్యన్తి రాక్షసా:.

గుప్తం కుశికపుత్రేణ జ్వలనేనామృతం యథా৷৷1.21.9৷৷


కృతాస్త్రమ్ trained in the use of arms, అకృతాస్త్రం వా or untrained, కుశికపుత్రేణ by Viswamitra, గుప్తమ్ protected, ఏనమ్ this Rama, జ్వలనేన by flaming fire, అమృతం యథా like divine nectar, రాక్షసా: rakshasas, న శక్ష్యన్తి will not be able to compete.

Trained or not in the use of arms, as long as Rama is protected by Viswamitra, just as nectar is protected by the flaming fire-god rakshasas will not be able to compete with him.
ఏష విగ్రహవాన్ ధర్మ ఏష వీర్యవతాం వర:.

ఏష బుధ్యాధికో లోకే తపసశ్చ పరాయణమ్৷৷1.21.10৷৷


ఏష: Visvamitra, విగ్రహవాన్ embodiment, ధర్మ: righteousness, ఏష: Visvamitra, వీర్యవతామ్ of those possessing prowess, వర: excellent, ఏష: Visvamitra, బుధ్యా in intellect, లోకే in this world, అధిక: surpasses, తపస: in asceticism, పరాయణమ్ last resort (supreme refuge).

This (Viswamitra) is an embodiment of righteousness and unsurpassed among the powerful. None can excel him in intellect in this world. He is the supreme refuge in
austerity.
ఏషోస్త్రాన్ వివిధాన్వేత్తి త్రైలోక్యే సచరాచరే.

నైనమన్య: పుమాన్వేత్తి న చ వేత్స్యన్తి కేచన৷৷1.21.11৷৷


ఏష: this one, వివిధాన్ various kinds of, అస్త్రాన్ weapons, వేత్తి knows, సచరాచరే among all animate and inanimate beings, త్రైలోక్యే in three words, అన్య: పుమాన్ no other man, ఏనం న వేత్తి does not know him, కేచన none, న వేత్స్యన్తి are not going to know about him in future.

This Viswamitra knows the use of various kinds of weapons which no one knows among the animate and the inanimate in the three worlds. Nor will any one even know in future.
న దేవా నర్షయ: కేచిన్నాసురా న చ రాక్షసా:.

గన్ధర్వయక్షప్రవరాస్సకిన్నరమహోరగా:৷৷1.21.12৷৷


దేవా: devatas, న(వేత్స్యన్తి) will not be able to know how to use weapons, ఋషయ: rishis, కేచిత్ న none knows, అసురా: nor asuras, రాక్షసా: న nor rakshasas, సకిన్నరమహోరగా: along with kinnaras or mighty serpants, గన్ధర్వయక్షప్రవరా: nor gandharvas nor best of yakshas.

No gods nor sages nor asuras in rakshasas nor kinnaras nor mighty serpents nor
gandharvas nor the best of yakshas (will be able to know);
సర్వాస్త్రాణి భృశాశ్వస్య పుత్రా: పరమధార్మికా:.

కౌశికాయ పురా దత్తా యదా రాజ్యం ప్రశాసతి৷৷1.21.13৷৷


భృశాశ్వస్య Bhrisasva's, పరమధార్మికా: highly virtuous, పుత్రా: sons, సర్వాస్త్రాణి they also, యదా when, పురా formerly, రాజ్యమ్ kingdom, ప్రశాసతి ruling, కౌశికాయ for Viswamitra, దత్తా: were given.

All these weapons were given to Viswamitra by Bhrisasva's highly virtuous sons while
he was ruling the kingdom.
తేపి పుత్రా భృశాశ్వస్య ప్రజాపతిసుతాసుతా:.

నైకరూపా మహావీర్యా దీప్తిమన్తో జయావహా:৷৷1.21.14৷৷


ప్రజాపతిసుతాసుతా: grand sons of Prajapati, భృశాశ్వస్య Bhrisasva's, పుత్రా: sons, తేపి as the weapons, నైకరూపా: of diverse forms, మహావీర్యా: highly energetic, దీప్తిమన్త: full of glory, జయావహా: bring victory.

Grandsons (daughter's sons) of Prajapati, they (these weapons) are in diverse forms, highly energetic and full of glory they bring victory.
జయా చ సుప్రభా చైవ దక్షకన్యే సుమధ్యమే.

తే సువాతేస్త్రశస్త్రాణి శతం పరమభాస్వరమ్৷৷1.21.15৷৷


జయా చ Jaya, సుప్రభా చ and Suprabha, సుమధ్యమే of slender waists, దక్షకన్యే the two daughters of Daksha, తే they, అస్త్రశస్త్రాణామ్ of Astras and Shastras(weapons for striking and throwing arms and missiles), పరమభాస్వరమ్ effulgent, శతమ్ one hundred, సువాతే gave birth
to sons (named as Samharas).

Jaya and Suprabha of slender waists are the two daughters of Daksha. They gave birth to one hundred effulgent sons known as astras and shastras.
పఞ్చాశతం సుతాన్ లేభే జయా నామ పరాన్ పురా.

వధాయాసురసైన్యానామమేయాన్ కామరూపిణ:৷৷1.21.16৷৷


పురా formerly, జయా నామ named Jaya, అసురసైన్యానామ్ for asura army, వధాయ for the destruction, అమేయాన్ immeasurable prowess, కామరూపిణ: possessing power of changing forms at free will, వరాన్ boon, పఞ్చాశతమ్ fifty, సుతాన్ sons, లేభే obtained.

Formerly Jaya, for the destruction of the army of asuras gave birth to fifty sons by virtue of a boon. They possess immeasurable power of changing forms at will.
సుప్రభాజనయచ్చాపి పుత్రాన్పఞ్చాశతం పున:.

సంహారాన్నామదుర్ధర్షాన్ దురాక్రామాన్ బలీయస:৷৷1.21.17৷৷


సుప్రభాపి Suprabha also, దుర్ధర్షాన్ unassailable, దురాక్రమాన్ invincible, బలీయస: morepowerful, సంహారాన్ నామ Samhara by name పున: still, పఞ్చాశతమ్ fifty, పుత్రాన్ sons, అజనయత్ gave birth.

Suprabha gave birth to another fifty sons named Samharas who are unassailable, invincible and more powerful.
తాని చాస్త్రాణి వేత్త్యేష యథావత్కుశికాత్మజ:.

అపూర్వాణాం చ జననే శక్తో భూయస్స ధర్మవిత్৷৷1.21.18৷৷


ఏష: కుశికాత్మజ: this Visvamitra, తాని అస్త్రాణి these weapons, యథావత్ very well, వేత్తి knows, ధర్మవిత్ virtuous, స: భూయ: he also, అపూర్వాణామ్ of new weapons, జననే చ in creation, శక్త: capable.

Viswamitra is well conversant with these weapons. Being virtuous, he is capable of creating new weapons also.
ఏవం వీర్యో మహాతేజా విశ్వామిత్రో మహాయశాః.

న రామగమనే రాజన్! సంశయం కర్తుమర్హసి৷৷1.21.19৷৷


మహాతేజా: highly effulgent, మహాయశా: highly renowned, విశ్వామిత్ర: Visvamitra, ఏవం వీర్య: has such prowess, రాజన్ O! King, రామగమనే to send Rama, సంశయమ్ doubt, కర్తుమ్ to entertain, నార్హసి it is not proper for you.

Such is the prowess of Viswamitra who is a highly effulgent and highly renowned sage. O King! in sending Rama, you need not entertain any doubt.
తేషాం నిగ్రహణే శక్తస్స్వయం చ కుశికాత్మజ:.

తవ పుత్రహితార్థాయ త్వాముపేత్యాభియాచతే৷৷1.21.20৷৷


కుశికాత్మజ: son of Kusika, స్వయం చ by himself, తేషామ్ of those rakhsasas, నిగ్రహణే in repressing, శక్త: capable, తవ your, పుత్రహితార్థాయ welfare of your son, త్వామ్ you, ఉపేత్య having reached, అభి యాచతే begs.

Son of Kusika, even though capable of repressing those rakhsasas by himself, it is for the welfare of your son that he is here requesting you to spare him".
ఇతి మునివచనాత్ప్రసన్నచిత్తో

రఘువృషభస్తు ముమోద భాస్వరాఙ్గ:.

గమనమభిరురోచ రాఘవస్య

ప్రథితయశా: కుశికాత్మజాయ బుధ్యా৷৷1.21.21৷৷


రఘువృషభ: the foremost of Raghus, ఇతి in this manner, మునివచనాత్ by the words of sage Vasishta, ప్రసన్నచిత్త: with composed mind, భాస్వరాఙ్గ: has a shining body, ముమోద well pleased, ప్రథితయశా: one with manifested fame, కుశికాత్మజాయ for Visvamitra, రాఘవస్య గమనమ్ for taking Rama, బుధ్యా with his mind, అభిరురోచ consented.

Satisfied in his mind at the words of the sage (Vasishta), the full one among the Raghus' (Dasaratha) one with wide reputation, his frame shining gave his cheerful
consent to the son of Kusika for Rama's departure.
ఇత్యార్షే శ్రీమద్రామాయణే వాల్మీకీయ ఆదికావ్యే బాలకాణ్డే ఏకవింశస్సర్గ:৷৷
Thus ends the twentyfirst sarga of Balakanda of the holy Ramayana the first epic composed by sage Valmiki.