Sloka & Translation

[King Dasaratha enters the palace of Kaikeyi who is in the chamber of wrath--tries to pacify her in different ways.]

విదర్శితా యదా దేవీ కుబ్జయా పాపయా భృశమ్.

తదా శేతే స్మ సా భూమౌ దిగ్ధవిద్ధేవ కిన్నరీ৷৷2.10.1৷৷


సా దేవీ that queen (Kaikeyi), భృశమ్ exceedingly, పాపయా sinful one, కుబ్జయా by hunchback (Manthara), యదా when, విదర్శితా perversely advised, తదా then, దిగ్ధవిద్ధేవ as if struck by a poisonous arrow, కిన్నరీవ like a 'kinnari', భూమౌ on the floor, శేతే స్మ lay down.

Perversely advised by the extremely sinful hunchback the queen (Kaikeyi) lay down on the ground like a kinnari struck as though by a poisonous arrow.
నిశ్చిత్య మనసా కృత్యం సా సమ్యగితి భామినీ.

మన్థరాయై శనైస్సర్వమాచచక్షే విచక్షణా৷৷2.10.2৷৷


విచక్షణా intelligent, సా భామినీ that beautiful lady, ఇతి thus, సమ్యక్ correctly, మనసా in her mind, కృత్యమ్ the strategy, నిశ్చిత్య having decided, సర్వమ్ everything, శనై: slowly, మన్థరాయై to Manthara, ఆచచక్షే told.

The intelligent, beautiful lady (Kaikeyi), having correctly decided the strategy in her mind, slowly unfolded everything to Manthara.
సా దీనా నిశ్చయం కృత్వా మన్థరావాక్యమోహితా.

నాగకన్యేవ నిశ్వస్య దీర్ఘముష్ణం చ భామినీ৷৷2.10.3৷৷

ముహూర్తం చిన్తయామాస మార్గమాత్మసుఖావహమ్.


సా భామినీ that beautiful lady (Kaikeyi), మన్థరావాక్యమోహితా impressed by Manthara's words,
దీనా wretch, నిశ్చయం కృత్వా having decided, నాగకన్యేవ like a female serpent, దీర్ఘమ్ deeply, ఉష్ణం చ also hot, నిశ్వస్య having sighed, ముహూర్తమ్ for a while, ఆత్మసుఖావహమ్ bringing happiness to herself, మార్గమ్ means, చిన్తయామాస thought of.

That beautiful wretch (Kaikeyi) impressed by the words of Manthara heaved deep, hot sighs like a female serpent and thought for a while about the means of bringing happiness to herself.
సా సుహృచ్చార్థకామా చ తం నిశమ్య సునిశ్చయమ్৷৷2.10.4৷৷

బభూవ పరమప్రీతా సిధ్దిం ప్రాప్యేవ మన్థరా.


సుహృచ్చ also a friend, అర్థకామా చ desiring to fulfil the resolve, సా మన్థరా that Manthara, తమ్ that, సునిశ్చయమ్ firm determination, నిశమ్య having heard, సిద్ధిమ్ acomplishment of the objective, ప్రాప్యేవ as if, పరమప్రీతా highly pleased, బభూవ became.

Manthara, Kaikeyi's friend, too, driven by a strong desire to fulfil her resolve was highly pleased and on hearing the firm determination of Kaikeyi, felt as if the accomplishment of the objective was at hand.
అథ సా రుషితా దేవీ సమ్యక్కృత్వా వినిశ్చయమ్৷৷2.10.5৷৷

సంవివేశాబలా భూమౌ నివేశ్య భృకుటీం ముఖే.


అథ then, దేవీ queen, సా అబలా that woman,రుషితా soiled, సమ్యక్ completely, వినిశ్చయమ్ firm decision, కృత్వా having taken, ముఖే on the face, భృకుటీమ్ frown, నివేశ్య having placed, భూమౌ on the floor, సంవివేశ lay down.

Then Kaikeyi finally took a firm decision. With a soiled body and a frowning face she lay down on the floor.
తతశ్చిత్రాణి మాల్యాని దివ్యాన్యాభరణాని చ৷৷2.10.6৷৷

అపవిద్ధాని కైకేయ్యా తాని భూమిం ప్రపేదిరే.


తత: after that, తాని those, చిత్రాణి of different colours, మాల్యాని garlands, దివ్యాని divine (costly), ఆభరణాని చ also the ornaments, కైకేయ్యా by Kaikeyi, అపవిద్ధాని thrown off, భూమిమ్ to the ground, ప్రపేదిరే resorted.

Thereafter Kaikeyi flung away her multi-coloured garlands along with her costly ornaments on to the ground.
తయా తాన్యపవిద్ధాని మాల్యాన్యాభరణాని చ৷৷2.10.7৷৷

అశోభయన్త వసుధాం నక్షత్రాణి యథా నభః.


తయా by her, అపవిద్ధాని thrown away, తాని మాల్యాని all those garlands, ఆభరణాని చ and the ornaments also, నక్షత్రాణి stars, నభ: the sky, యథా like, వసుధామ్ the ground, అశోభయన్త adorned.

All the garlands and ornaments she scattered adorned the floor like the stars (illumining) the sky.
క్రోధాగారే నిపతితా సా బభౌ మలినామ్బరా৷৷2.10.8৷৷

ఏకవేణీం దృఢం బద్వా గతసత్త్వేవ కిన్నరీ.


ఏకవేణీమ్ into a single braid, దృఢమ్ tightly, బద్వా having fastened, క్రోధాగారే in the chamber of wrath, నిపతితా had fallen down, మలినామ్బరా wearing soiled clothes, సా she, గతసత్త్వా in a lifeless state, కిన్నరీ ఇవ like kinnari, బభౌ shone.

Tightly fastening her hair into a single braid and wearing soiled clothes, she lay down in the chamber of wrath in a lifeless state like a kinnari.
ఆజ్ఞాప్య చ మహారాజో రాఘవస్యాభిషేచనమ్৷৷2.10.9৷৷

ఉపస్థానమనుజ్ఞాప్య ప్రవివేశ నివేశనమ్.


మహారాజ: తు as regards the king, రాఘవస్య Rama's, అభిషేచనమ్ installation ceremony, ఆజ్ఞాప్య having issued orders, ఉపస్థానమ్ very close associates, అనుజ్ఞాప్య having taken leave,
నివేశనమ్ the palace, ప్రవివేశ entered.

The king issued orders for Rama's installation ceremony, and taking leave of his close associates entered the palace. .
అద్య రామాభిషేకో వై ప్రసిద్ధ ఇతి జజ్ఞివాన్৷৷2.10.10৷৷

ప్రియార్హాం ప్రియమాఖ్యాతుం వివేశాన్తఃపురం వశీ.


వశీ one who has subdued the senses, అద్య today, రామాభిషేక: Rama's installation, ప్రసిద్ధ: ఇతి is known to everybody, జజ్ఞివాన్ having come to know, ప్రియార్హామ్ to me who deserves to hear such pleasant news (to Kaikeyi), ప్రియమ్ pleasant news, ఆఖ్యాతుమ్ to communicate, అన్త: పురమ్ the inner apartment, వివేశ entered.

Aware of the fact that Rama's installation ceremony was known to everybody by then he who had subdued his senses entered the inner apartment to convey it to one worthy of such pleasant news.
స కైకేయ్యా గృహం శ్రేష్ఠం ప్రవివేశ మహాయశాః৷৷2.10.11৷৷

పాణ్డురాభ్రమివాకాశం రాహుయుక్తం నిశాకరః.


మహాయశా: renowned, స: he, నిశాకర: moon, పాణ్డురాభ్రమ్ with pale clouds, రాహుయుక్తమ్ accompanied by Rahu, ఆకాశమివ like the sky, శ్రేష్ఠమ్ excellent, కైకేయ్యా: గృహమ్ Kaikeyi's abode, ప్రవివేశ entered.

The illustrious king entered the excellent abode of Kaikeyi like the Moon entering the mouth of Rahu in a sky overcast with pale clouds.
శుకబర్హిణసఙ్ఘుష్టం క్రౌఞ్చహంసరుతాయుతమ్৷৷2.10.12৷৷

వాదిత్రరవసఙ్ఘుష్టం కుబ్జా వామనికాయుతమ్.

లతాగృహైశ్చిత్రగృహైశ్చమ్పకాశోకశోభితైః৷৷2.10.13৷৷

దాన్తరాజతసౌవర్ణవేదికాభి స్సమాయుతమ్.

నిత్యపుష్పఫలైర్వృక్షైర్వాపీభిశ్చోపశోభితమ్৷৷2.10.14৷৷

దాన్తరజతసౌవర్ణైస్సంవృతం పరమాసనైః.

వివిధైరన్నపానైశ్చ భక్ష్యైశ్చ వివిధైరపి৷৷2.10.15৷৷

ఉపపన్నం మహార్హైశ్చ భూషితైస్త్రిదివోపమమ్.

తత్ప్రవిశ్య మహారాజస్స్వమన్తః పురమృద్ధిమత్৷৷2.10.16৷৷

న దదర్శ ప్రియాం రాజా కైకేయీం శయనోత్తమే.


శుకబర్హిణసఙ్ఘుష్టమ్ filled with parrots and peacocks, క్రౌఞ్చహంసరుతాయుతమ్ full of cries of kraunchas and swans, వాదిత్రరవసఙ్ఘుష్టమ్ echoing with the sounds of musical instruments, కుబ్జా వామనికాయుతమ్ with hunchbacks and dwarfs (attendants moving here and there), చమ్పకాశోకశోభితై: shining with champaka and ashoka trees, లతాగృహై: by bowers surrounded with creepers, చిత్రగృహై: చ with picture-galleries, దాన్తరాజతసౌవర్ణవేదికాభి: diases decorated with ivory, gold and silver, సమాయుతమ్ filled with, నిత్యపుష్పఫలై: bearing flowers and fruits in all seasons, వృక్షై: (adorned) with trees, వాపీభి: చ with large pools, ఉపశోభితమ్ adorned, పరమాసనై: with excellent seats, వివిధై: various kinds of, అన్నపానై: చ with food and drinks, భక్ష్యై: చ eatables also, ఉపపన్నమ్ endowed with, భూషితై: decorations, మహార్హై: expensive, త్రిదివోపమమ్ resembling heaven, పురమద్ధిమత్ prosperous abode, తత్ that, స్వమ్ his own, అన్త: పురమ్ inner apartment, ప్రవిశ్య having entered, మహారాజ: great king, రాజా king (Dasaratha), శయనోత్తమే on the best bed, ప్రియామ్ beloved, కైకేయీమ్ Kaikeyi, న దదర్శ did not see.

The maharaja entered the inner apartment of Kaikeyi's prosperous abode filled with parrots and peacocks, reverberating with cries of kraunchas and swans and sounds of musical instruments attended with hunchbacks and dwarfs decorated with champak and ashoka trees, bowers surrounded with creepers, picture-galleries, altars and sofas embellished with ivory, gold and silver. It was shining with pools and trees bearing flowers and fruits in all seasons. Various kinds of food, drinks and eatables were kept ready. With excellent decorations that abode of Kaikeyi resembled heaven. (But) the king did not see his beloved Kaikeyi in her best bed.
కామబలసంయుక్తో రత్యర్థం మనుజాధిపః৷৷2.10.17৷৷

అపశ్యన్దయితాం భార్యాం పప్రచ్ఛ విషసాద చ.


కామబలసంయుక్త: charged with passion, స: మనుజాధిప: the king, రత్యర్థమ్ seeking carnal pleasure, దయితామ్ beloved, భార్యామ్ wife, అపశ్యన్ not seeing, విషసాద dejected, పప్రచ్ఛ చ also enquired.

Charged with passion and seeking carnal pleasure, the king became dejected when he did not see his beloved wife. He enquired about her.
న హి తస్య పురా దేవీ తాం వేలామత్యవర్తత৷৷2.10.18৷৷

న చ రాజా గృహం శూన్యం ప్రవివేశ కదాచన.


పురా previously, దేవీ queen (Kaikeyi), తస్య his, తాం వేలామ్ time, న అత్యవర్తత హి did not transgress, రాజా king, కదాచన never, శూన్యమ్ empty, గృహమ్ apartment, న ప్రవివేశ చ did not enter.

Never before had queen Kaikeyi missed his time of arrival. Nor had the king ever entered her empty apartment.
తతో గృహగతో రాజా కైకేయీం పర్యపృచ్ఛత৷৷2.10.19৷৷

యథా పూర్వమవిజ్ఞాయ స్వార్థలిప్సుమపణ్డితామ్.


తత: then, గృహగత: having reached the apartment, రాజా king, అపణ్డితామ్ foolish lady, కైకేయీమ్ about Kaikeyi, స్వార్థలిప్సుమ్ seeking selfish interest, అవిజ్ఞాయ without realising, యథాపూర్వమ్ as usual, పర్యపృచ్ఛత enquired.

Having entered her apartment, the king, unaware of that foolish Kaikeyi's selfish design enquired her whereabouts as usual.
ప్రతీహారీ త్వథోవాచ సన్త్రస్తా సుకృతాఞ్జలిః৷৷2.10.20৷৷

దేవ దేవీ భృశం కృద్ధా క్రోధాగారమభిదృతా.


అథ thereafter, సన్త్రస్తా frightened, ప్రతీహరీ door-keeper, కృతాఞ్జలి: with folded palms, ఉవాచ said, దేవ O monarch! దేవీ queen, భృశమ్ కృద్వా mighty angry, క్రోధాగారమ్ towards the chamber of wrath, అభిదృతా swiftly went.

Thereafter, the frightened door-keeper with folded palms said O monarch! the
queen in a hot mood has rushed into the chamber of wrath.
ప్రతీహార్యా వచశ్శృత్వా రాజా పరమదుర్మనాః৷৷2.10.21৷৷

విషసాద పునర్భూయో లులితవ్యాకులేన్ద్రియః৷৷


పరమదుర్మనా: deeply melancholic, రాజా king, ప్రతీహార్యా door keeper's, వచ: words, శృత్వా having heard, లులితవ్యాకులేన్ద్రియ: with his senses agitated and unstable, పున: again, భూయ: still more, విషసాద grieved.

Hearing the words of the door-keeper, the melancholic king grieved all the more with his senses agitated and unstable.
తత్ర తాం పతితాం భూమౌ శయానామతథోచితామ్৷৷2.10.22৷৷

ప్రతప్త ఇవ దుఃఖేన సోపశ్యజ్జగతీపతిః.


జగతీపతి: lord of the earth, స: he, తత్ర there (in that chamber of wrath), పతితామ్ fallen down, భూమౌ on the floor, శయానామ్ lying down, అతథోచితామ్ unbecoming manner, తామ్ her, అపశ్యత్ saw, దు:ఖేన with grief, ప్రతప్త: ఇవ as if consumed.

The lord of the earth (Dasaratha) saw her (Kaikeyi) lying down on the floor of the chamber of wrath in an unbecoming manner and felt as if consumed by grief.
స వృద్ధస్తరుణీం భార్యాం ప్రాణేభ్యోపి గరీయసీమ్৷৷2.10.23৷৷

అపాపః పాపసఙ్కల్పాం దదర్శ ధరణీతలే.

లతామివ వినిష్కృత్తాం పతితాం దేవతామివ৷৷2.10.24৷৷

కిన్నరీమివ నిర్ధూతాం చ్యుతామప్సరసం యథా.

మాయామివ పరిభ్రష్టాం హరిణీమివ సంయతామ్৷৷2.10.25৷৷


వృద్ధ: aged, అపాప: guileless, స: he, తరుణీమ్ youthful lady, ప్రాణేభ్యోపి more than his life, గరీయసీమ్ dearer, పాపసఙ్కల్పామ్ a lady of sinful intentions, వినిష్కృత్తామ్ severed, లతామివ like a creeper, పతితామ్ fallen down, దేవతామివ like a goddess, నిర్ధూతామ్ thrown down on earth, కిన్నరీమివ like a 'kinnari', చ్యుతామ్ slipped (from heaven), అప్సరసం యథా like apsarasas, పరిభ్రష్టామ్ fallen down, మాయామివ like illusion, సంయతామ్ tied down, హరిణీమివ like a female deer, భార్యామ్ to wife, దదర్శ saw.

The guileless, old king beheld his youthful wife who was dearer to him than his own life, filled with deceitful intentions. She looked like a severed creeper, like a goddess fallen down, like a 'Kinnari' thrown down on earth, like an 'apsarasa' slipped from heaven, like an illusion torn, like a female deer tied down.
కరేణుమివ దిగ్ధేన విద్ధాం మృగయునా వనే.

మహాగజ ఇవారణ్యే స్నేహాత్పరిమమర్శ తామ్৷৷2.10.26৷৷


వనే in the forest, దిగ్ధేన by a poisoned arrow, విద్ధామ్ struck down, కరేణుమివ like a she-elephant, తామ్ her, అరణ్యే in the forest, మహాగజ: ఇవ like a mighty elephant, స్నేహాత్ lovingly, పరిమమర్శ caressed.

Like a mighty she-elephant caressing her cow wounded with a poisoned arrow in the forest, he caressed her lovingly.
పరిమృశ్య చ పాణిభ్యామభిసన్త్రస్తచేతనః.

కామీ కమలపత్రాక్షీమువాచ వనితామిదమ్৷৷2.10.27৷৷


కామీ passionate, అభిసన్త్రస్తచేతన: mind extremely terrified, కమలపత్రాక్షీమ్ to one with eyes resembling lotus-petals, వనితామ్ that woman, పాణిభ్యామ్ with both hands, పరిమృశ్య after
caressing, ఇదమ్ this word, ఉవాచ said.

With a mind extremely terrified yet passionate, he caressed his lotus-eyed wife with his hands, and said:
న తేహమభిజానామి క్రోధమాత్మని సంశ్రితమ్.

దేవి! కేనాభిశప్తాసి కేన వాసి విమానితా৷৷2.10.28৷৷

యదిదం మమ దుఃఖాయ శేషే కల్యాణి! పాంసుషు.


దేవి O queen! ఆత్మని in me, సంశ్రితమ్ taken refuge in (you), తే your, క్రోధమ్ about anger, అహమ్ I, న అభిజానామి am not able to know, కేన by whom, అభిశప్తా అసి are you cursed, కేన వా or by whom, విమానితా అసి are you disrespected, కల్యాణి O auspicious one, పాంసుషు in the dust, యత్ శేషే since you lie, ఇదమ్ this, మమ my, దు:ఖాయ is the source of my sorrow.

O auspicious queen, I do not know whether your anger is directed at me. I do not know the cause of your anger. By whom have you been offended or disrespected? Why are you lying in the dust? This is causing me great sorrow.
భూమౌ శేషే కిమర్థం త్వం మయి కల్యాణచేతసి৷৷2.10.29৷৷

భూతోపహతచిత్తేవ మమ చిత్తప్రమాథినీ.


మయి in me, కల్యాణచేతసి in a mind favourably disposed, త్వమ్ you, భూతోపహతచిత్తేవ like one possessed by evil spirits, మమ my, చిత్తప్రమాథినీ afflicting my mind, కిమర్థమ్ why, భూమౌ on the floor, శేషే are you lying down?

While I am here favourably disposed towards you, why are you lying down on the floor like one possessed by an evil spirit? Why are you afflicting my mind?
సన్తి మే కుశలా వైద్యాస్త్వభితుష్టాశ్చ సర్వశః৷৷2.10.30৷৷

సుఖితాం త్వాం కరిష్యన్తి వ్యాధిమాచక్ష్వ భామినీ.


భామిని O lovely one! కుశలా: experts, సర్వశ: in every way, అభితుష్టా: చ completely satisfied too, మే my, వైద్యా: సన్తి physicians are available, త్వామ్ you, సుఖితామ్ కరిష్యన్తి will restore your health, వ్యాధిమ్ ailment, ఆచక్ష్వ you may tell.

O lovely one! there are, to my best satisfaction, expert physicians in all branches (of medical science). They will restore your health. Tell me your ailment.
కస్య వా తే ప్రియం కార్యం కేన వా విప్రియం కృతమ్৷৷2.10.31৷৷

కః ప్రియం లభతామద్య కో వా సుమహదప్రియమ్.


కస్య వా to whom, ప్రియమ్ favour, తే by you, కార్యమ్ is to be done, కేన వా by whom, విప్రియమ్ displeasure, కృతమ్ was done, క: who, అద్య now, ప్రియమ్ favour, లభతామ్ let him obtain, కో వా who, సుమహత్ exceedingly great, అప్రియమ్ displeasure (shall obtain).

On whom do you wish to bestow favour? Who has caused you displeasure? To whom should I grant favour now? To whom should I cause great displeasure?
మా రోదీర్మా చ కార్షీస్త్వం దేవి! సంపరిశోషణమ్৷৷2.10.32৷৷

అవధ్యో వధ్యతాం కో వా కో వా వధ్యో విముచ్యతామ్.

దరిద్రః కో భవత్వాఢ్యో ద్రవ్యవాన్వాప్యకిఞ్చనః৷৷2.10.33৷৷


దేవి! O queen! మా రోదీ: do not weep, త్వమ్ you, సంపరిశోషణమ్ emaciation of body, మా చ కార్షీ: do not cause, అవధ్య: who should not be slain, కో వా or who, వధ్యతామ్ shall be slain, వధ్య: worthy of being slain, కో వా or who, విముచ్యతామ్ shall be released, దరిద్ర: is poor, కో వా or who, ఆఢ్య: should be made rich, భవతు shall become, ద్రవ్యవాన్వాపి whosoever is wealthy, అకిఞ్చన: shall be rendered poor.

O queen! shed no tears. Drain not your health. Ask me, and I shall slay one who should not be slain or release one who should be slain. I shall make a poor man rich and a wealthy man poor. (Tell me who are such people).
అహం చైవ మదీయాశ్చ సర్వే తవ వశానుగాః.

న తే కిఞ్చిదభిప్రాయం వ్యాహన్తుమహముత్సహే৷৷2.10.34৷৷


అహం చైవ I am also, మదీయా: my relatives, సర్వే చ all people, తవ your, వశానుగా: under control, తే your, అభిప్రాయమ్ opinion, కిఞ్చిత్ a little, వ్యాహన్తుమ్ to spoil, అహమ్ I, న ఉత్సహే will not make efforts.

My kins and I are under your control. I will make no effort to go even a little against
your wishes.
ఆత్మనో జీవితేనాపి బ్రూహి యన్మనసేచ్ఛసి.

బలమాత్మని జానన్తీ న మాం శఙ్కితుమర్హసి৷৷2.10.35৷৷

కరిష్యామి తవ ప్రీతిం సుకృతేనాపి తే శపే.


అత్మన: my own, జీవితేనాపి with life even, యత్ whatever, మనసా with mind, ఇచ్ఛసి wish, బ్రూహి tell, ఆత్మని in your own self, బలమ్ strength, జానన్తీ you know yourself, మామ్ me, శఙ్కితుమ్ to doubt, న అర్హసి it does not behove you, సుకృతేనాపి on my acquired merits, తే to you, శపే I swear, తవ your, ప్రీతిమ్ pleasure, కరిష్యామి I will do.

If you want to do anything even if it means sacrificing my life, I shall do it. Since you know my strength, it does not behove you to doubt me. I swear on my merits. I will do whatever pleases you.
యావదావర్తతే చక్రం తావతీ మే వసున్ధరా৷৷2.10.36৷৷

ప్రాచీనాస్సిన్ధుసౌవీరా స్సౌరాష్ట్రా దక్షిణాపథాః.

వఙ్గాఙ్గమగధాః మత్స్యాః సమృద్ధా కాశికోసలాః৷৷2.10.37৷৷


చక్రమ్ wheel of the chariot, యావత్ till (such places), ఆవర్తతే rotates, మే వసున్ధరా my land, తావతీ (is extended) up to that, ప్రాచీనా: eastern regions, సిన్ధుసౌవీరా: Sindhu-Sauvira areas, సౌరాష్ట్రా: Saurashtra, దక్షిణాపథా: southern regions, వఙ్గాఙ్గమగధా: Banga, Anga, Magadha states, మత్స్యా: Mathsya kingdom, కాశికోసలా: Kasi and Kosala, సమృద్ధా: prosperous places.

My authority on the land is extended till such places the wheel of any chariot rotates such as the regions in the east, Sindhu-Sauvira areas, Saurashtra, Southern regions, Banga, Anga, Magadha states, Matsya kingdom and Kasi-Kosala countries which are prosperous places.
తత్ర జాతం బహు ద్రవ్యం ధనధాన్యమజావికమ్.

తతో వృణీష్వ! కైకేయి యద్యత్త్వం మనసేచ్ఛసి৷৷2.10.38৷৷


తత్ర there, ధనధాన్యమ్ wealth and food grains, అజావికమ్ sheep and goats, బహు many, ద్రవ్యమ్ things, జాతమ్ is produced, కైకేయి Kaikeyi, తత: from those, యద్యత్ whichever, త్వమ్ you, మనసా in mind, ఇచ్ఛసి wish, వణీష్వ ask.

There wealth and foodgrains, sheep and goats and many things are produced. O Kaikeyi, ask whichever of these you wish.
కిమాయాసేన తే భీరు! ఉత్తిష్ఠోత్తిష్ఠ శోభనే.

తత్త్వం మే బ్రూహి కైకేయి! యతస్తే భయమాగతమ్৷৷2.10.39৷৷

తత్తే వ్యపనయిష్యామి నీహారమివ రశ్మివాన్.


భీరు! O lady, తే to you, ఆయాసేన with exertion, కిమ్ what is the use? శోభనే O charming one, ఉత్తిష్ఠ ఉత్తిష్ఠ arise, arise, కైకేయి O Kaikeyi! తే to you, యత: from whom, భయమ్ fear, ఆగతమ్ has come, తత్ that, త్వమ్ you, మే me, బ్రూహి tell, తే your, తత్ the cause for that fear, రశ్మివాన్ Sun, నీహారమివ like morning mist, వ్యపనయిష్యామి I will dispel.

O lady! why do you exert yourself? Arise, arise. O charming Kaikeyi, tell me the cause of your fear. I will dispel it just as the Sun dispels morning mists.
తథోక్తా సా సమాశ్వస్తా వక్తుకామా తదప్రియమ్৷৷2.10.40৷৷

పరిపీడయితుం భూయో భర్తారముపచక్రమే.


తథా thus, ఉక్తా spoken to, సా she, సమాశ్వస్తా breathing a sigh of relief, తత్ that, అప్రియమ్ unpleasant thing, వక్తుకామా intending to tell, భర్తారమ్ to her husband, భూయః still more, పరిపీడయితుమ్ for tormenting, ఉపచక్రమే started.

Thus spoken to, she (Kaikeyi) breathed a sigh of relief. Intending to tell him the unpleasant thing (which was in her mind), she began tormenting her husband all the more.
ఇత్యార్షే శ్రీమద్రామాయణే వాల్మీకీయ ఆదికావ్యే అయోధ్యాకాణ్డే దశమస్సర్గః৷৷
Thus ends the tenth sarga of Ayodhyakanda of the holy Ramayana, the first epic composed by sage Valmiki.