Sloka & Translation

[Vasistha explains the value of conforming to righteousness --- pleads with Rama to grant the wishes of Bharata and respect his request --- Rama declines.]

వసిష్ఠస్తు తదా రామముక్త్వా రాజపురోహితః.

అబ్రవీద్ధర్మసంయుక్తం పునరేవాపరం వచః৷৷2.111.1৷৷


రాజపురోహితః royal priest, వసిష్టస్తు Vasistha on his part, తదా then, రామమ్ to Rama, ఉక్త్వా spoke further, పునరేవ again, ధర్మసంయుక్తమ్ on righteousness, అపరం వచః some otherword, అబ్రవీత్ said.

Vasistha, the family priest, continued to speak to Rama on righteousness.
పురుషస్యేహ జాతస్య భవన్తి గురవస్త్రయః.

ఆచార్యశ్చైవ కాకుత్స్థ పితా మాతా చ రాఘవ৷৷2.111.2৷৷


కాకుత్స్థ O Kakutstha, రాఘవ Rama, జాతస్య of one who is born, పురుషస్య for a person, ఆచార్యశ్చైవ the preceptor, పితా the father, మాతా చ the mother, త్రయః three, గురవః భవన్తి become gurus.

Every man born has three preceptors. They are his teacher, father and mother.
పితా హ్యేవం జనయతి పురుషం పురుషర్షభ.

ప్రజ్ఞాం దదాతి చాచార్యస్తస్మాత్స గురురుచ్యతే৷৷2.111.3৷৷


పురుషర్షభ O best of men!, ఏవం పురుషమ్ in such a way a man, పితా father, జనయతి హి begets, ఆచార్యః teacher, ప్రజ్ఞామ్ wisdom, దదాతి gives, తస్మాత్ therefore, సః that (teacher), గురుః become guru, ఉచ్యతే is called.

O best of men, the father brings forth a son. The teacher imparts him wisdom.
Therefore, the teacher is considered superior.
సోహం తే పితురాచార్యస్తవ చైవ పరన్తప.

మమ త్వం వచనం కుర్వన్నాతివర్తేస్సతాం గతిమ్৷৷2.111.4৷৷


సః అహమ్ that I, తే పితుః of your father, తవ చైవ and also your, ఆచార్యః preceptor, పరన్తప O destroyer of foes!, త్వమ్ you, మమ my, వచనమ్ order, కుర్వన్ carrying out, సతామ్ of virtuous men's, గతిమ్ path, నాతివర్తేః you will not transgress.

I was preceptor to your father and also to you. O destroyer of foes, by following my words, you will not transgress the path of the virtuous.
ఇమా హి తే పరిషద శ్శ్రేణయశ్చ ద్విజాస్తథా.

ఏషు తాత చరన్ధర్మం నాతివర్తే స్సతాం గతిమ్৷৷2.111.5৷৷


తాత my child, ఇమాః these, పరిషదః assembly of men, శ్రేణయశ్చ guilds of merchants and others, తథా also, ద్విజాః the twice-born, తే హి are yours, ఏషు towards them, ధర్మమ్ duty, చరన్ while practising, సతామ్ of the virtuous, గతిమ్ path, నాతివర్తేః you will never swerve.

All these learned men, guilds of merchants and the twice-born (brahmins) of this assembly are your men. By fulfilling your duty towards them, you will never swerve
from the path of the virtuous.
వృద్ధాయా ధర్మశీలాయా మాతుర్నార్హస్యవర్తితుమ్.

అస్యాస్తు వచనం కుర్వన్నాతివర్తేస్సతాం గతిమ్৷৷2.111.6৷৷


వృద్ధాయాః of an aged woman, ధర్మశీలాయాః of a righteous-minded woman, మాతుః of the mother, అవర్తితుమ్ not to attend her, నార్హసి is not proper, అస్యాః her, వచనమ్ words, కుర్వన్ obeying, సతామ్ of the virtuous, గతిమ్ path, నాతివర్తేః you will not deviate.

Here is your aged and righteous mother. It does not behove you to deny your service to her. By obeying her, you will never deviate from the path of the virtuous.
భరతస్య వచః కుర్వన్యాచమానస్య రాఘవ!.

ఆత్మానం నాతివర్తేస్త్వం సత్యధర్మపరాక్రమ!৷৷2.111.7৷৷


సత్యధర్మపరాక్రమ! one whose strength comes from truth and righteousness, రాఘవ! Rama, త్వమ్ you, యాచమానస్య of the supplicant, భరతస్య Bharata's, వచః words, కుర్వన్ by following, ఆత్మానమ్ call of your soul, నాతివర్తేః will not ignore.

O scion of the Raghus whose strength springs from truth and righteousness, if you accede to the prayers of Bharata, you will not ignore the call of your soul.
ఏవం మధురముక్తస్సన్ గురుణా రాఘవస్స్వయమ్.

ప్రత్యువాచ సమాసీనం వసిష్ఠం పురుషర్షభః৷৷2.111.8৷৷


పురుషర్షభః the best of men, రాఘవః Rama, గురుణా by the preceptor, స్వయమ్ personally, ఏవమ్ in that way, మధురమ్ with sweet words, ఉక్తస్సన్ by having been addressed, సమాసీనమ్ who was sitting beside, వసిష్ఠమ్ to Vasistha, ప్రత్యువాచ replied.

When Rama, the best of men, was advised personally by Vasistha, the preceptor, with sweet words, he replied to him who was sitting beside him:
యన్మాతాపితరౌ వృత్తం తనయే కురుతస్సదా.

న సుప్రతికరం తత్తు మాత్రా పిత్రా చ యత్కృతమ్৷৷2.111.9৷৷

యథాశక్తి ప్రదానేన స్వాపనోచ్ఛాదనేన చ.

నిత్యం చ ప్రియవాదేన తథా సంవర్ధనేన చ৷৷2.111.10৷৷


మాతాపితరౌ parents, తనయే in relation to son, సదా always, యత్ what, వృత్తమ్ course of action, కురుతః perform, యథాశక్తిప్రదానేన by conferring benefits according to their resources, స్వాపనోచ్ఛాదనేన చ by lulling him to sleep, clothing him, నిత్యం చ always, ప్రియవాదేన with affectionate words, తథా similarly, సంవర్ధనేన చ bringing him up, మాత్రా by mother, పిత్రా చ and
by father, యత్ what, కృతమ్ was done, తత్తు all that, న సుప్రతికరమ్ cannot easily be repaid.

The course of action the parents always adopt in respect of their son, the benefits they confer on him according to their resources, the way they lull him to sleep and clothe him, the affectionate words they always speak to him and the way they bring him up all these cannot be repaid.
స హి రాజా జనయితా పితా దశరథో మమ.

ఆజ్ఞాతం యన్మయా తస్య న తన్మిథ్యా భవిష్యతి৷৷2.111.11৷৷


మమ my, పితా father, సః that, రాజా దశరథః king Dasaratha, జనయితా హి he begot me, మయా by me, తస్య to him, యత్ whatever, ఆజ్ఞాతం was promised, తత్ that one, మిథ్యా false, న భవిష్యతి shall not become.

King Dasaratha is my father who begot me. The promise I made him shall not prove false.
ఏవముక్తస్తు రామేణ భరతః ప్రత్యనన్తరమ్.

ఉవాచ పరమోదారస్సూతం పరమదుర్మనాః৷৷2.111.12৷৷


పరమోదారః a man of great generosity, భరతః Bharata, రామేణ by Rama, ఏవమ్ in this way, ఉక్తః
having been addressed, పరమదుర్మనాః with extremely distressed mind, ప్రత్యనన్తరం who was nearby, సూతమ్ to the charioteer, ఉవాచ said.

Having been addressed by Rama in this way, Bharata of great generosity, in extreme distress, addressing the charioteer who was standing nearby said:
ఇహ మే స్థణ్డిలే శీఘ్రం కుశానాస్తర సారథే.

ఆర్యం ప్రత్యుపవేక్ష్యామి యావన్మే న ప్రసీదతి৷৷2.111.13৷৷


సారథే O charioteer, మే to me, ఇహ here, స్థణ్డిలే on the bare ground, శీఘ్రమ్ quickly, కుశాన్ kusa grass, ఆస్తర spread, యావత్ till such time, మే to me, న ప్రసీదతి does not show his
grace, ఆర్యమ్ esteemed brother Rama, ప్రత్యుపవేక్ష్యామి shall lie down here waiting for him.

O charioteer, quickly spread kusa grass on the bare ground. Until my esteemed brother shows his grace, I shall lie down here -- waiting.
అనాహారో నిరాలోకో ధనహీనో యథా ద్విజః.

శేష్యే పురస్తాచ్ఛాలాయా యావన్న ప్రతియాస్యతి৷৷2.111.14৷৷


ధనహీన: poor, ద్విజః యథా like a brahmin, అనాహారః starve, నిరాలోకః without seeing the light (of the day), శాలాయాః of the hut, పురస్తాత్ in front of, యావత్ till such time, న ప్రతియాస్యతి does not return, శేష్యే I shall lie down.

Like a poor brahmin, starving, my face muffled, I shall lie down in front of the hut until he agrees to return.
స తు రామమవేక్షన్తం సుమన్త్రం పేక్ష్య దుర్మనాః.

కుశోత్తరముపస్థాప్య భూమావేవాస్తరత్స్వయమ్৷৷2.111.15৷৷


దుర్మనాః of troubled mind, స తు that Bharata, రామమ్ at Rama, అవేక్షన్తమ్ glancing at, సుమన్త్రమ్ Sumantra, ప్రేక్ష్య seeing, స్వయమేవ himself, కుశోత్తరమ్ of kusa grass, ఉపస్థాప్య having brought, భూమౌ on the ground, ఆస్తరత్ spread.

Bharata was mentally disturbed saw Sumantra waiting for Rama's order. Then he himself brought a heap of kusa grass and spread it on the ground.
తమువాచ మహాతేజా రామో రాజర్షిసత్తమః.

కిం మాం భరత కుర్వాణం తాత ప్రత్యుపవేక్ష్యసి৷৷2.111.16৷৷


మహాతేజాః highly powerful, రాజర్షిసత్తమః the foremost of royal sages, రామః Rama, తమ్ to him (Bharata), ఉవాచ said, తాతః O dear one, భరత Bharata, కిం కుర్వాణమ్ what have I done, మామ్ before me, ప్రత్యుపవేక్ష్యసి preventing me by lying down?

Rama, the foremost of royal sages and highly powerful said, 'Dear Bharata, what wrong have I done that you should prevent me by lying down in front of me?'
బ్రాహ్మణో హ్యేకపార్శ్వేన నరాన్రోద్ధుమిహార్హతి.

న తు మూర్ధాభిషిక్తానాం విధిః ప్రత్యుపవేశనే৷৷2.111.17৷৷


బ్రాహ్మణః brahmin, ఏకపార్శ్వేన (lying down) on one side, నరాన్ to men, ఇహ in this world, రోద్ధుమ్ to prevent, అర్హతి హి is competent, మూర్ధాభిషిక్తానాం తు for one who is anointed king, ప్రత్యుపవేశనే to sit in protest, విధిః న there is no tradition.

A brahmin alone is competent in this world to prevent a person by lying down on one side (in front of him). One who is anointed king is not permitted by (scriptural) tradition to squat in protest.
ఉత్తిష్ఠ నరశార్దూల హిత్వైతద్దారుణం వ్రతమ్.

పురవర్యామితః క్షిప్రమయోధ్యాం యాహి రాఘవ৷৷2.111.18৷৷


నరశార్దూల O best of men, రాఘవ Bharata, ఏతత్ all this, దారుణమ్ formidable, వ్రతమ్ resolve, హిత్వా
give up, ఉత్తిష్ఠ arise, ఇతః from here, క్షిప్రమ్ quickly, పురవర్యామ్ to the best of cities, అయోధ్యామ్ Ayodhya, యాహి you may return.

O Bharata, O tiger among men, O scion of the Raghu race! give up this formidable vow. Arise and quickly return to Ayodhya, the best of cities.
ఆసీనస్త్వేవ భరతః పౌరజానపదం జనమ్.

ఉవాచ సర్వతః ప్రేక్ష్య కిమార్యం నానుశాసథ৷৷2.111.19৷৷


భరతః Bharata, ఆసీనస్త్వేవ while remaining seated, పౌరజానపదమ్ men inhabiting towns and villages, జనమ్ men, సర్వతః on all sides, ప్రేక్ష్య looking, ఆర్యమ్ esteemed brother, కిమ్ why, నానుశాసథ don't you all persuade, ఉవాచ said.

While remaining seated, Bharata looking all around at the inhabitants from towns and
villages, questioned them 'why don't you all persuade my esteemed brother to return'.
తే తమూచుర్మహాత్మానం పౌరజానపదా జనాః.

కాకుత్స్థమభిజానీయస్సమ్యగ్వదతి రాఘవః৷৷2.111.20৷৷


పౌరజానపదాః inhabiting in towns and villages, తే జనాః those people, మహాత్మానమ్ magnanimous, తమ్ to Bharata, ఊచుః uttered, కాకుత్స్థమ్ about Kakustha (Rama), అభిజానీయః we know very well, రాఘవః Rama, సమ్యక్ properly, వదతి says.

Those inhabitants from towns and villages replied to the magnanimous Bharata 'we know the scion of the Kakutha dynasty, Rama, very well. What he has said is proper'.
ఏషోపి హి మహాభాగః పితుర్వచసి తిష్ఠతి.

అత ఏవ న శక్తాః స్మో వ్యావర్తయితుమఞ్జసా৷৷2.111.21৷৷


ఏషః this, మహాభాగః highly distinguished Rama, పితుః father's, వచసి word, తిష్ఠతి హి is fixed, అత ఏవ that is why, అఞ్జసా quickly, వ్యావర్తయితుమ్ to make him return, శక్తాః capable, న స్మః not.

Highly distinguished Rama is firmly fixed on the command of his father. That is why we are incapable of making him return quickly.
తేషామాజ్ఞాయ వచనం రామో వచనమబ్రవీత్.

ఏవం నిబోధ వచనం సుహృదాం ధర్మచక్షుషామ్৷৷2.111.22৷৷


రామః Rama, తేషామ్ their, వచనమ్ words, ఆజ్ఞాయ having understood, వచనమ్ words, అబ్రవీత్ said, ధర్మచక్షుషామ్ through righteous vision, సుహృదామ్ friends, ఏవమ్ in this way, వచనమ్ words, నిబోధ understand.

Having understood their words, Rama said to him, 'Listen to the words of our friends who have a righteous vision.'
ఏతచ్చైవోభయం శ్రుత్వా సమ్యక్సమ్పశ్య రాఘవ.

ఉత్తిష్ఠ త్వం మహాబాహో మాం చ స్పృశ తథోదకమ్৷৷2.111.23৷৷


మహాబాహో O mighty-armed one!, రాఘవ Bharata, ఏతత్ all this, ఉభయం చైవ both, శ్రుత్వా having heard, సమ్యక్ carefully, సమ్పశ్య having thought over, త్వమ్ you, ఉత్తిష్ఠ arise, మాం చ me, తథా as also, ఉదకమ్ water, స్పృశ touch.

O mighty-armed son of the Raghus, you have heard both (them and me). Carefully think over. Arise. Touch me and sip water.
అథోత్థాయ జలంస్పృష్ట్వా భరతో వాక్యమబ్రవీత్.

శ్రుణ్వన్తు మే పరిషదో మన్త్రిణ శ్శ్రేణయస్తథా৷৷2.111.24৷৷


అథ then, భరతః Bharata, ఉత్థాయ having stood up, జలమ్ water, స్పృష్ట్వా having touched, వాక్యమ్ these words, అబ్రవీత్ said, పరిషదః O men of the assembly, మన్త్రిణః O counsellors, తథా also, శ్రేణయః O guildsmen, మే me, శ్రుణ్వన్తు listen.

Then Bharata stood up and performed achamana (sipping of water) and said 'let the
assembly of learned men, counsellors and guildsmen hear me'.
న యాచే పితరం రాజ్యం నానుశాసామి మాతరమ్.

ఆర్యం పరమధర్మజ్ఞం నానుజానామి రాఘవమ్৷৷2.111.25৷৷


పితరమ్ my father, రాజ్యమ్ kingdom, న యాచే did not ask, మాతరమ్ mother, నానుశాసామి did not urge, పరమధర్మజ్ఞమ్ supremely knowleldgeable in ways of righteousness, ఆర్యమ్ esteemed, రాఘవమ్ Rama, నానుజానామి I did not consent.

I never asked my father to confer the kingdom on me. I never urged my mother to seek the kingdom for me. I never supported the exile of my esteemed brother Rama, who is supreme in the knowleldge of righteousness.
యదిత్వవశ్యం వస్తవ్యం కర్తవ్యం చ పితుర్వచః.

అహమేవ నివత్స్యామి చతుర్దశ సమా వనే৷৷2.111.26৷৷


అవశ్యమ్ absolutely, వస్తవ్యం యది if it is essential to live in the forest, పితుః father's, వచః words, కర్తవ్యం చ must be done, అహమేవ I myself, చతుర్దశ సమాః fourteen years, వనే in the forest, నివత్స్యామి I will reside.

If it is absolutely essential to live in the forest in accordance with the command of my father, I myself shall also dwell in the forest for fourteen years.
ధర్మాత్మా తస్య తథ్యేన భ్రాతుర్వాక్యేన విస్మితః.

ఉవాచ రామ స్సమ్ప్రేక్ష్య పౌరజానపదం జనమ్৷৷2.111.27৷৷


ధర్మాత్మా righteous, రామః Rama, తస్య his, భ్రాతుః brother's, తథ్యేన genuine, వాక్యేన with words, విస్మితః was astonished, పౌరజానపదమ్ inhabiting the towns and villages, జనమ్ people, సమ్ప్రేక్ష seeing, ఉవాచ said.

On hearing the genuine sentiments of his brother, righteous Rama was astonished. He said to the inhabitants from towns and villages:
విక్రీతమాహితం క్రీతం యత్పిత్రా జీవతా మమ.

న తల్లోపయితుం శక్యం మయా వా భరతేన వా৷৷2.111.28৷৷


మమ my, జీవతా while living, పిత్రా by father, యత్ what, విక్రీతమ్ was sold, ఆహితమ్ pledged, క్రీతమ్ bought, తత్ that, లోపయితుం to annul, మయా వా by me or, భరతేన వా or Bharata, న శక్యమ్ not possible.

Neither Bharata nor I can in any way annul anything which was sold, pledged or bought by my father during his lifetime.
ఉపధిర్న మయా కార్యో వనవాసే జుగుప్సితః.

యుక్తముక్తం చ కైకేయ్యా పిత్రా మే సుకృతం కృతమ్৷৷2.111.29৷৷


మయా by me, వనవాసే in the matter of living in the forest, జుగుప్సితః reprehensible, ఉపధిః placing a substitute, న కార్యః shall not be done, కైకేయ్యా by Kaikeyi, యుక్తమ్ rightly, ఉక్తమ్ spoken, మే పిత్రా by my father, సుకృతమ్ good deed, కృతమ్ has been done.

As far as living in the forest is concerned it is reprehensible to keep a subsitute for me and it shall not be done. Kaikeyi has acted rightfully and my father has taken the proper decision.
జానామి భరతం క్షాన్తం గురుసత్కారకారిణమ్.

సర్వమేవాత్ర కల్యాణం సత్యసన్ధే మహాత్మని৷৷2.111.30৷৷


భరతమ్ Bharata, క్షాన్తమ్ a man of forbearance, గురుసత్కారకారిణమ్ honours elders, జానామి I know, సత్యసన్ధే true to his word, మహాత్మని great, అత్ర for him, సర్వమేవ everything, కల్యాణమ్ will be auspicious.

I know Bharata as a man of forbearance and one who honours elders. Everything will turn out well for this great soul wedded to truth.
అనేన ధర్మశీలేన వనాత్ప్రత్యాగతః పునః.

భ్రాత్రా సహ భవిష్యామి పృథివ్యాః పతిరుత్తమః৷৷2.111.31৷৷


వనాత్ from the forest, పునః again, ప్రత్యాగతః when returned, ధర్మశీలేన of virtuous conduct, అనేన భ్రాత్రా సహ along with this brother, పృథివ్యాః of the earth, ఉత్తమః supreme, పతిః lord, భవిష్యామి I shall become.

On returning from the forest, I shall become the supreme lord of this earth along with this virtuous brother.
వృతో హి రాజా కైకేయ్యా మయా తద్వచనం కృతమ్.

అనృతాన్మోచయానేన పితరం తం మహీపతిమ్৷৷2.111.32৷৷


రాజా the king (Dasaratha), కైకేయ్యా by Kaikeyi, వృతో హి has been solicited, మయా by me, తద్వచనం those words, కృతమ్ are followed, అనేన for that reason, మహీపతిమ్ the lord of the earth, తం పితరమ్ that father, అనృతాత్ from falsehood, మోచయ you may release.

The king (Dasaratha) was solicited by Kaikeyi and I shall abide. Therefore, you also release the lord of the earth, our father from the charge of falsehood.
ఇత్యార్షే శ్రీమద్రామాయణే వాల్మీకీయ ఆదికావ్యే అయోధ్యాకాణ్డే ఏకాదశోత్తరశతతమస్సర్గః৷৷
Thus ends the hundredeleventh sarga in Ayodhyakanda of the holy Ramayana, the first epic composed by sage Valmiki.