Sloka & Translation

[Rama wails -- doubts Sita's existence-blames Lakshmana -- looks out for Sita around the cottage.]

സ ദൃഷ്ട്വാ ലക്ഷ്മണം ദീനം ശൂന്യേ ദശരഥാത്മജഃ.

പര്യപൃച്ഛത ധര്മാത്മാ വൈദേഹീമാഗതം വിനാ৷৷3.58.1৷৷


ധര്മാത്മാ righteous self, സഃ ദശരഥാത്മജഃ that son of Dasaratha, ശൂന്യേ downcast, വൈദേഹീം വിനാ without Vaidehi, ആഗതമ് who came, ദീനമ് depressed, ലക്ഷ്മണമ് Lakshmana, ദൃഷ്ട്വാ seeing, പര്യപൃച്ഛത questioned.

Rama, son of Dasaratha, the righteous self, saw Lakshmana downcast and dejected. Seeing him without Sita, Rama enquired:
പ്രസ്ഥിതം ദണ്ഡകാരണ്യം യാ മാമനുജഗാമ ഹ.

ക്വ സാ ലക്ഷ്മണ വൈദേഹീ യാം ഹിത്വാ ത്വമിഹാഗതഃ৷৷3.58.2৷৷


ലക്ഷ്മണ Lakshmna, ദണ്ഡകാരണ്യമ് to Dandakaranyam, പ്രസ്ഥിതമ് entered, മാമ് me, യാ who, അനുജഗാമ ഹ followed, യാമ് whom, ഹിത്വാ having left, ത്വമ് you, ഇഹ here, ആഗതഃ came, സാ വൈദേഹീ that Vaidehi, ക്വ where is she?

Where is that princess from Videha who accompanied me when I entered Dandaka forest ? Why have you come here leaving her behind ?
രാജ്യഭ്രഷ്ടസ്യ ദീനസ്യ ദണ്ഡകാന്പരിധാവതഃ.

ക്വ സാ ദുഃഖസഹായാ മേ വൈദേഹീ തനുമധ്യമാ৷৷3.58.3৷৷


രാജ്യഭ്രഷ്ടസ്യ forsaking the kingdom, ദണ്ഡകാന് Dandaka, പരിധാവതഃ running about, ദീനസ്യ of a dejected, മേ mine, ദുഃഖസഹായാ a sharer of my sorrow, തനുമധ്യമാ lady of slender waist, സാ വൈദേഹീ that Vaidehi, ക്വ where is she?

Where is that princess from Videha, a sharer of my sorrows, Sita of slender waist who followed this hapless prince disloged from the kingdom into the Dandaka forest?
യാം വിനാ നോത്സഹേ വീര മുഹൂര്തമപി ജീവിതുമ്.

ക്വ സാ പ്രാണസഹായാ മേ സീതാ സുരസുതോപമാ৷৷3.58.4৷৷


വീര O Warrior, യാം വിനാ without whom, മുഹൂര്തമപി even for a moment, ജീവിതുമ് to live, നോത്സഹേ I have no interest, സാ she, സുരസുതോപമാ who resembles the daughter of a god, മേ my, പ്രാണസഹായാ sustainer of my life, സീതാ Sita, ക്വ Where is she?

O warrior Lakshmana! where is that Sita without whom I have no interest to live for a moment, who was like the daughter of a god and a sustainer of my life?
പതിത്വമമരാണാം വാ പൃഥിവ്യാശ്ചാപി ലക്ഷ്മണ.

താം വിനാ തപനീയാഭാം നേച്ഛേയം ജനകാത്മജാമ്৷৷3.58.5৷৷


ലക്ഷ്മണ Lakshmana, തപനീയാഭാമ് golden-hued lady, താമ് she, ജനകാത്മജാം വിനാ without Janaka's daughter, അമരാണാമ് of gods, പതിത്വമ് lordship, പൃഥിവ്യാശ്ച of the earth, നേച്ഛേയമ് do not desire.

O Lakshmana! I desire no lordship of the gods or of the entire earth without that daughter of Janaka, that lady of golden complexion.
കച്ചിജ്ജീവതി വൈദേഹി പ്രാണൈഃ പ്രിയതരാ മമ.

കച്ചിത്പ്രവ്രാജനം സൌമ്യ ന മേ മിഥ്യാ ഭവിഷ്യതി৷৷3.58.6৷৷


സൌമ്യ O gentle, മമ my, പ്രാണൈഃ than life, പ്രിയതരാ dearer, വൈദേഹീ Vaidehi, ജീവതി കച്ചിത് will she be alive, മേ my, പ്രവ്രാജനമ് banishment from kingdom, മിഥ്യാ prove to be false, ന ഭവിഷ്യതി കച്ചിത് shall not become.

O gentle Lakshmana! I wonder if Vaidehi, who is dearer to me than my life is still alive!
I hope my banishment from the kingdom is not going to prove false.
സീതാനിമിത്തം സൌമിത്രേ മൃതേ മയി ഗതേ ത്വയി.

കച്ചിത്സകാമാ സുഖിതാ കൈകേയീ സാ ഭവിഷ്യതി৷৷3.58.7৷৷


സൌമിത്രേ Saumitri, സീതാനിമിത്തമ് on account of Sita, മയി when I will be, മൃതേ dead, ത്വയി when you, ഗതേ will be gone, സാ കൈകേയീ that Kaikeyi, സകാമാ with her desire fulfilled, സുഖിതാ a happy soul, ഭവിഷ്യതി കച്ചിത് will be indeed.

O Saumitri! when I am dead on account of Sita, and you are back, Kaikeyi with her desire fulfilled will be happy, indeed.
സപുത്രരാജ്യാം സിദ്ധാര്ഥാം മൃതപുത്രാ തപസ്വിനീ.

ഉപസ്ഥാസ്യതികൌസല്യാ കച്ചിത്സൌമ്യ ന കേകയീമ്৷৷3.58.8৷৷


സൌമ്യ O handsome one, മൃതപുത്രാ with her son dead, തപസ്വിനീ a lady of renunciation, കൌസല്യാ Kausalya, സപുത്രരാജ്യാമ് who enjoys the company of a son and power of the throne, സിദ്ധാര്ഥാമ് accomplished her desire, കൈകയീമ് Kaikeyi, ന ഉപസ്ഥാസ്യതി കച്ചിത് cease to serve indeed.

O handsome one ! I wonder if that lady of renunciation, Kausalya with her son dead, will have to serve Kaikeyi whose desire would be fulfilled, and who will enjoy the power of the throne in the company of her son!
യദി ജീവതി വൈദേഹീ ഗമിഷ്യാമ്യാശ്രമം പുനഃ.

സുവൃത്താ യദി വൃത്താ പ്രാണാംസ്ത്യക്ഷ്യാമി ലക്ഷ്മണ৷৷3.58.9৷৷


ലക്ഷ്മണ O Lakshmana, വൈദേഹീ Vaidehi, ജീവതി യദി if she is living only, പുനഃ again, ആശ്രമമ് to the cottage, ഗമിഷ്യാമി will go, യദി വാ or else, സുവൃത്താ virtuous, വൃത്താ dead, പ്രാണാന് life, ത്യക്ഷ്യാമി I will give up.

O Lakshmana, only if Vaidehi is alive will I enter the cottage again or else I will give up
my life if that virtuous lady is no more.
യദി മാമാശ്രമഗതം വൈദേഹീ നാഭിഭാഷതേ.

പുനഃ പ്രഹസിതാ സീതാ വിനശിഷ്യാമി ലക്ഷ്മണ৷৷3.58.10৷৷


ലക്ഷ്മണ Lakshmana, ആശ്രമഗതമ് when I return to the cottage, മാമ് me, വൈദേഹീ Vaidehi, സീതാ Sita, പ്രഹസിതാ with her sweet smile, പുനഃ again, നാഭിഭാഷതേ യദി if she does not speak to me, വിനശിഷ്യാമി I will die.

I will die if Sita, princess from Videha, is not there to speak to me with her sweet smile when I return to the cottage, O Lakshmana !
ബ്രൂഹി ലക്ഷ്മണ വൈദേഹീ യദി ജീവതി വാ ന വാ.

ത്വയി പ്രമത്തേ രക്ഷോഭിര്ഭക്ഷിതാ വാ തപസ്വിനീ৷৷3.58.11৷৷


ലക്ഷ്മണ Lakshmana, വൈദേഹീ Vaidehi, ജീവതി വാ alive or, ന വാ not, ത്വയി you, പ്രമത്തേ were not alert, തപസ്വിനീ lady of renunciation, രക്ഷോഭിഃ by the demons, ഭക്ഷിതാ വാ have they eaten, ബ്രൂഹി tell me.

Tell me, O Lakshmana ! if Sita is alive or not, whether she was eaten up by demons when you were off your guard.
സുകുമാരീ ച ബാലാ ച നിത്യം ചാദുഃഖദര്ശിനീ.

മദ്വിയോഗേന വൈദേഹീ വ്യക്തം ശോചതി ദുര്മനാഃ৷৷3.58.12৷৷


സുകുമാരീ ച a delicate, ബാലാ ച young also, നിത്യമ് always, അദുഃഖദര്ശിനീ never experienced sorrow, വൈദേഹീ Vaidehi, ദുര്മനാഃ troubled mind, മദ്വിയോഗേന by separation from me, ശോചതി thinking of, വ്യക്തമ് it is true.

Vaidehi is delicate, young and she has never faced any sorrow.She will be certainly disheartened due to separation from me.
സര്വദാ രക്ഷസാ തേന ജിഹ്മേന സുദുരാത്മനാ.

വദതാ ലക്ഷ്മണേത്യുച്ചൈസ്തവാപി ജനിതം ഭയമ്৷৷3.58.13৷৷


ജിഹ്മേന by the wicked, സുദുരാത്മനാ by the evil-minded, ലക്ഷ്മണ ഇതി saying Lakshmana thus, ഉച്ചൈഃ loudly, വദതാ calling out, തേന by him, രക്ഷസാ demon, സര്വഥാ by all means, തവാപി for you also, ഭയമ് fear, ജനിതമ് is created.

The evil-minded, wicked demon calling out loudly 'O Lakshmana' must have by all means instilled fear in your mind.
ശ്രുതസ്തു ശങ്കേ വൈദേഹ്യാ സ സ്വരസ്സദൃശോ മമ.

ത്രസ്തയാ പ്രേഷിതസ്ത്വം ച ദ്രഷ്ടും മാം ശീഘ്രമാഗതഃ৷৷3.58.14৷৷


വൈദേഹ്യാ by Vaidehi, മമ of me, സദൃശഃ similar, സഃ that, സ്വരഃ voice, ശ്രുതഃ was heard, ശങ്കേ I doubt, ത്രസ്തയാ by a frightened lady, പ്രേഷിതഃ sent, ത്വം ച you too, മാമ് me, ദ്രഷ്ടുമ് to see, ശീഘ്രമ് quickly, ആഗതഃ came.

I am afraid, Vaidehi, frightened by hearing the voice which was like mine sent you to see me, and you came all at once.
സര്വഥാ തു കൃതം കഷ്ടം സീതാമുത്സൃജതാ വനേ.

പ്രതികര്തും നൃശംസാനാം രക്ഷസാം ദത്തമന്തരം৷৷3.58.15৷৷


സീതാമ് Sita, വനേ in the forest, ഉത്സൃജതാ leaving alone, സര്വഥാ by all means, കഷ്ടമ് difficult, കൃതമ് done, പ്രതികര്തുമ് to take revenge, നൃശംസാനാമ് of the cruel, രക്ഷസാമ് of demons, അന്തരമ് chance, ദത്തമ് is given.

You have definitely done a great mistake by leaving Sita alone in the forest. This has given a chance to the cruel demons to wreak revenge.
ദുഃഖിതാഃ ഖരഘാതേന രാക്ഷസാഃ പിശിതാശനാഃ.

തൈസ്സീതാ നിഹതാ ഘോരൈര്ഭവിഷ്യതി ന സംശയഃ.3.58.16৷৷


പിശിതാശനാഃ flesh-eaters, രാക്ഷസാഃ demons, ഖരഘാതേന by the death of Khara, ദുഃഖിതാഃ are aggrieved, ഘോരൈഃ dreadful, തൈഃ by them, സീതാ Sita, നിഹതാ killed, ഭവിഷ്യതി may be, സംശയഃ doubt, ന no.

The dreadful, carnivorous demons aggrieved over my murder of Khara must have undoubtedly killed Sita.
അഹോസ്മിന് വ്യസനേ മഗ്നസ്സര്വഥാ ശത്രുസൂദന.

കിം ന്വിദാനീം കരിഷ്യാമി ശങ്കേ പ്രാപ്തവ്യമീദൃശമ്৷৷3.58.17৷৷


ശത്രുസൂദന O destroyer of enemies, സര്വഥാ in all respects, അസ്മിന് in this, വ്യസനേ in sorrow, മഗ്നഃ I am drowned, ഇദാനീമ് at this time, കിം നു കരിഷ്യാമി what can I do?, ഈദൃശമ് such, പ്രാപ്തവ്യമ് destined, ശങ്കേ I fear, അഹോ alas !

O destroyer of enemies ! I am completely drowned in sorrow. What can I do at this moment. Alas, I am destined to suffer.
ഇതി സീതാം വരാരോഹാം ചിന്തയന്നേവ രാഘവഃ.

ആജഗാമ ജനസ്ഥാനം ത്വരയാ സഹ ലക്ഷ്മണഃ৷৷3.58.18৷৷


രാഘവഃ Raghava, ഇതി thus, വരാരോഹാമ് beautiful, സീതാമ് Sita, ചിന്തയന്നേവ while brooding over only, സഹ ലക്ഷ്മണഃ along with Lakshmana, ത്വരയാ quickly, ജനസ്ഥാനമ് Janasthanam, ആജഗാമ he went.

While thus brooding over the beautiful Sita, the scion of the Raghus along with Lakshmana hurried towards Janasthana.
വിഗര്ഹമാണോനുജമാര്തരൂപം ക്ഷുധാ ശ്രമാച്ചൈവ പിപാസയാ ച.

വിനിശ്ശ്വസന് ശുഷ്കമുഖോ വിവര്ണഃ പ്രതിശ്രയം പ്രാപ്യ സമീക്ഷ്യ ശൂന്യമ്৷৷3.58.19৷৷

സ്വമാശ്രമം സമ്പ്രവിഗാഹ്യ വീരോ വിഹാരദേശാനനുസൃത്യ കാംശ്ചിത്.

ഏതത്തദിത്യേവ നിവാസഭൂമൌ പ്രഹൃഷ്ടരോമാ വ്യഥിതോ ബഭൂവ৷৷3.58.20৷৷


വീരഃ hero, ആര്തരൂപമ് dejected, അനുജമ് brother, വിഗര്ഹമാണഃ blaming him, ക്ഷുധാ hunger, ശ്രമാച്ചൈവ due to exhaustion, പിപാസയാ and thirsty, വിനിഃശ്വസന് sighing deeply, ശുഷ്കമുഖഃ face dried up, വിവര്ണഃ turned pale, പ്രതിശ്രയമ് resting-place, പ്രാപ്യ reaching, ശൂന്യമ് empty, സമീക്ഷ്യ seeing, സ്വമ് his, ആശ്രമമ് hermitage, സമ്പ്രവിഗാഹ്യ searching thoroughly, കാംശ്ചിത് some of the places, വിഹാരദേശാന് places where she was moving about, അനുസൃത്യ after following her, നിവാസഭൂമൌ in the dwelling place, ഏതത് all that, തദേവ ഇതി this itself, പ്രഹൃഷ്ടരോമാ with horripilation, വ്യഥിതഃ pained, ബഭൂവ became.

Thus blaming his dejected brother, the valiant Rama entered the hermitage, sighing deeply, his face pale and his throat dried up with hunger, exhaustion and thirst. Reaching his dwelling-place, he found it empty. He thoroughly searched the hermitage and the places where she used to move about on the premises. And 'so it has happened', he sadly said to himself, his hair raised on end.
ഇത്യാര്ഷേ ശ്രീമദ്രാമായണേ വാല്മീകീയ ആദികാവ്യേ അരണ്യകാണ്ഡേ അഷ്ടപഞ്ചാശസ്സര്ഗഃ৷৷
Thus ends the fiftyeighth sarga of Aranyakanda of the holy Ramayana the first epic composed by sage Valmiki.